23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Sociale medier kan hjælpe fødevarevirksomheder – men det kræver en strategi

På baggrund af en undersøgelse af fødevarevirksomheders brug af sociale medier, finder eksperter, at virksomhederne lever et usikkert socialt medieliv. Få her gode råd til, hvordan din virksomhed lægger en god social mediestrategi.

En undersøgelse, som Foodculture.dk har fået foretaget af danske fødevarevirksomhedes brug af sociale medier, viser, at godt 50 procent af de adspurgte virksomheder er til stede på de sociale medier. Af de sociale medier er det primært Facebook, YouTube og LinkedIn, der anvendes. Undersøgelsen er blevet foretaget blandt de 100 største virksomheder inden for fødevareindustrien.

Undersøgelsen viser, at af de fødevarevirksomheder, der har kastet sig ud på de sociale medier, har 60 procent af dem ikke ansat en særlig social medie-ansvarlig, og ligeså mange virksomheder kender ikke effekten af deres brug af sociale medier.

Manglende strategi
Når det gælder dét at have en egentlig strategi for tilstedeværelsen på de sociale medier, svarer 68 procent af virksomhederne i undersøgelsen, at de ikke har lavet en strategi inden de kom på de sociale medier. Endnu flere, nemlig hele 71 procent af de virksomheder, der er på de sociale medier, har ikke en issues management-strategi, der for eksempel handler om at identificere virksomhedens krisepotentiale.

Det er ifølge ekspert i sociale medier, Astrid Haug positivt, at der efterhånden er flere og flere fødevarevirksomheder, der ser en idé i at være på de sociale medier, men mener, at det kan være kritisk at være til stede uden at have tænkt grundigt over, hvad de gerne vil bruge det til.

”Mange virksomheder går glip af oplagte muligheder for at bruge de sociale medier til at udvikle virksomheden. Sociale medier giver gode muligheder for at overvåge, hvad der rører sig inden for et specifikt forretningsområde. Men det kræver, at man afsætter tid til at holde sig orienteret og engagerer sig i de sociale medier,” siger Astrid Haug.

Overvåg potentielle kriser på sociale medier
Fødevarer er et emne, som lægger de danske forbrugere nært, og historier fra nyhederne eller forbru-geprogrammer kan hurtigt få sit eget, og i de værste tilfælde, langt større liv på de sociale medier, Hvis man som virksomhed ikke er opmærksom på, hvad der bliver talt om ens produkt eller virksomhed, kan det have uheldige følger for virksomheden.

Ifølge Astrid Haug bør sociale medier være en naturlig del af paletten i enhver virksomhed, og når det gælder fødevarevirksomheder mener hun, at det er helt oplagt at bruge de sociale medier til at give virksomheden et løft af kommunikation, kundeservice, rekruttering og salg.

”Det er på de sociale medier, danskerne taler sammen, ikke mindst om emner som mad. Og fødevarevirksomheder kan få rigtig meget nytte af at overvåge, hvad der bliver kommenteret og skrevet på inden for sit område. Det kan både bruges til at forebygge mulig dårlig omtale og tage kriser i opløbet, men de kan også bruge informationen fra brugerne til produktudvikling,” mener Astrid Haug.

Det er især på de visuelle sociale medier som Instagram og Pinterest, at fødevarer og holdninger til dem fylder meget. Herudover er antallet af bloggere, der laver, anmelder og styler mad eksploderet de seneste år.

Derfor giver det ifølge Astrid Haug rigtig god mening for fødevarevirksomheder at være til stede på de relevante sociale medier, om ikke andet så som minimum for at holde et vågent øje med markedet.

5 gode råd
Astrid Haug giver her fem gode råd til, hvordan du får hold på de sociale medier og bruger dem konstruktivt til at udvikle din forretning og undgå at blive ramt alvorligt af kriser.

1) Analysér dine kunder
Hvad er deres digitale adfærd på dit marked? Lyt til dine kunder – hvad taler de om, hvordan og på hvilke platforme? Kan du udpege nøglepersoner eller ambassadører for dit produkt eller brand?

2) Læg en strategi
Hvad skal din virksomhed på de sociale medier og hvorfor? Hvad kan dit produkt, og hvorfor gør det en forskel? Her er det vigtigt, at organisationen og ledelsen står bag og støtter op.

3) Investér i ressourcer
Når du vælger at have en social mediestrategi, er det vigtigt, at din virksomhed også investerer i de nødvendige ressourcer til at overvåge og vedligeholde jeres aktiviteter.

4) Engagér dine brugere
Levér godt indhold til dine brugere der gør en forskel. Undgå direkte markedsføring men aktivér i stedet dine brugere og få dem til at engagere sig.

5) Underleverandør af indhold til dine kunder
En b2b-virksomhed kan også have succes med at levere indhold (film, konkurrence mv.) til dem, de leverer til, der har mere direkte kundekontakt. Det kan være en win-win for begge parter.

Astrid Haug rådgiver virksomheder om sociale medier og digital strategi, læs mere om Astrid på www.astridhaug.dk.

Læs mere om Foodculture.dk’s undersøgelse:

”Fødevarevirksomheder misser dialog på sociale medier”

”Eksperter: Fødevareindustrien lever et farligt socialt medieliv”

Dansk Erhverv afholder i juni et seminar om online synlighed og gennemslagskraft i Aalborg og Aarhus.

Læs mere her om seminariet.

Dansk Erhverv
Børsen, Slotsholmsgade 1-3
1217 København K
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK43232010
P nummer: 1003073049

Kontaktperson

JB
Jesper Brønnum
Kommunikationskonsulent
+45 33746567 jeb@danskerhverv.dk

Send til en kollega

0.094