Husk at informere korrekt om fortrydelsesretten – ellers bliver det dyrt!
Hvis en forbruger fortryder et køb efter at varen er taget i brug, kan de erhvervsdrivende fratrække en eventuel værdiforringelse inden købesummen tilbagebetales. Men kun hvis forbrugeren er informeret korrekt. Ellers kan det blive dyrt.
Med den nye forbrugeraftalelov, der trådte i kraft 2014 blev der ændret i reglerne om fortrydelsesret blandt andet ved køb på nettet. De nye regler betyder, at forbrugerne ikke mister retten til at fortryde købet, selvom de tager varen i brug inden udløbet af de 14 dage fortrydelsesfristen er på. I disse tilfælde har du som erhvervsdrivende ret til at fratrække en eventuel værdiforringelse fra købesummen, inden den tilbagebetales til forbrugeren. Men det kræver, at forbrugeren er informeret korrekt inden købet. Derfor er det vigtigt, at dine forretningsbetingelser er blevet ajourført.
Krav om korrekt information
Loven stiller nemlig krav om, at du som erhvervsdrivene inden købet skal have oplyst forbrugerne om fortrydelsesretten og hvordan den udnyttes.
Kravene indebærer blandt andet, at det skal fremgå klart for forbrugerne, at de hæfter for enhver værdiforringelse, der skyldes, at de har behandlet varen anderledes end de ville kunne i en fysisk butik.
Det er også et krav, at forbrugerne modtager en særlig standardiseret fortrydelsesformular, som indgår som et bilag til loven.
Forbrugerne skal gøres bekendt med informationerne inden købet gennemføres og oplysningerne skal også efterfølgende sendes til forbrugerne. Hvis ikke oplysningerne er givet korrekt betyder det, at du ikke kan fratrække et beløb for en eventuel værdiforringelse, og at fortrydelsesfristen udvides til helt op til 12 måneder. Det kan derfor have store konsekvenser og blive meget dyrt, hvis dine handelsbetingelser ikke lever op til kravene i forbrugeraftaleloven.
Kig dine handelsbetingelser igennem
Hos Dansk Erhverv opfordrer vi alle netbutikker til at foretage et servicetjek af deres handelsbetingelser og sikre sig, at det dels klart fremgår, at forbrugerne hæfter for eventuelle værdiforringelser, og at standardfortrydelsesformularen indgår som en del af de oplysninger, som forbrugerne modtager inden salget afsluttes, og at alle oplysningerne efterfølgende bliver sendt til forbrugeren.
Få hjælp her
Dansk Erhverv har sammen med e-mærket lavet et sæt standardaftalevilkår, der lever op til alle lovens krav. Du finder dem her.