23948sdkhjf

Ø-mærket skal nok overleve EU-forslag

Økologisk Landsforening har tillid til, at EU-kommissionen kommer på bedre tanker og dropper forslag om at forbyde statskontrollerede mærker som det røde Ø-mærke.
Foreningen påpeger, at et forbud mod økologimærket vil have for store konsekvenser for natur, miljø, forbrugerne og de økologiske landmænd, men oplever også en klar opbakning til økologi og Ø-mærket fra Fødevareministeren.

I foråret fremlagde EU-kommissionen tre scenarier for, hvordan EU's økologiforordningen kan se ud i fremtiden, og et element heri var forslaget om, at nationale økologimærker - som det danske Ø-mærke -forbydes og erstattes af EU’s grønne øko-blad. Kommissionen ser et juridisk problem i at have et offentligt logo, der dækker over det samme som EU-reglerne.

Økologisk Landsforening er dog fortrøstningsfuld på økologiens og det røde Ø-mærkes vegne.

- Der er heldigvis tale om et element i nogle meget foreløbige forslag fra kommissionen. Men vi skal selvfølgelig være vågne og kommunikere til kommissionen, at et forbud, der rammer det danske økologimærke, naturligvis er fuldstændigt uacceptabelt. Vi har tillid til vores samarbejde med de danske myndigheder og er glade for, at de deltager aktivt i kampen for at bevare det røde Ø-mærke, siger Paul Holmbeck, direktør i Økologisk Landsforening, Danmarks forening af økologiske landmænd, virksomheder og forbrugere.

De danske myndigheder har bl.a. tilkendegivet, at de vil læne sig op ad en tidligere afgørelse, som siger, at Ø-mærket ikke er et brud på EU-lovgivning og ikke er en handelsbarriere, forklarer han.

Danskerne kender og stoler på Ø-mærket
- Vi har en stærk sag! EU vil gerne udbrede økologi, så det vil være meget uklogt at underminere en model med statskontrol, som har medvirket til at Danmark har det højeste øko-salg i hele verden. Danskerne kender det røde Ø som en garanti for grundig kontrol, og hele 66 procent ved eksempelvis, at Ø-mærket viser vejen til rene fødevarer uden rester af sprøjtegift og unødige tilsætningsstoffer, siger Paul Holmbeck.

98 procent af befolkningen kender Ø-mærket og 84 procent har tillid til mærket. Det er en verdensrekord.

- Erstattes Ø-mærket med EU's grønne økologi-logo, som kendes af kun halvt så mange mennesker, vil færre danske forbrugere vælge øko-varer, når de handler. Og færre øko varer i indkøbsvognen betyder færre økologiske landbrug, hvilket vil have store omkostninger for naturen, drikkevandsbeskyttelse, dyrevelfærd og grøn omstilling. Ø-mærket er en dansk succes, som skal udvikles, ikke afvikles, siger han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078