Specialbutikkerne kæmper for overlevelse
I specialforretningernes hårde konkurrencemiljø dumper butikkerne priserne op til jul i krigen om at tiltrække kunderne med juleudsalg og julekampagner. Priskrigen mellem butikkerne kan være afgørende i branchens krisetid.
Forbrugerpriserne er endnu engang faldet på beklædning. Fra oktober til november er det faldet med 1,4 pct. viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det skriver epn.dk.
- Det har jo været en tendens gennem de sidste mange år, at specialforretningerne - altså butikker der sælger beklædning, fodtøj mm. - er gået med på at begynde udsalget før jul. Det samme, regner jeg med, gør sig gældende i år. Igen fremrykker man udsalget for at være fremme i konkurrencen, fortæller detailekspert Bruno Christensen.
Det har været en almindelig tradition i stormagasinerne, at man starter udsalget tidligt, men nu er butikkerne sprunget med på vognen for at få en bid af kunderne.
- Det er et udtryk for den hårde konkurrence, når storaktørerne også har faldende salgstal. De udsalgsvarer, der bliver solgt inden jul til udsalgspriser, bliver jo ikke solgt igen i januar. Specialforretningerne er nødt til at være med her, for at få den handel, de har brug for, forklarer detaileksperten.
- For nogle butikker så fylder julesalget omkring 25 til 30 pct. af årets samlede omsætning. Det er især de gaveprægede butikker - eksempelvis den lidt dyre ende af smykkebranchen og tøjbranchen, hvor en afgørende del af indtjeningen bliver hentet nu her. Det fortæller Bruno Christensen.