23948sdkhjf

Klumme: Der er brug for mere ”verdensklasse” i detailhandelen

Tuborgfondets Retail Award har en ambition om at bringe verdensklasse og yderligere stolthed ind i dansk detailhandel. Dette gør vi ved at udnævne seks butiks- og varehuschefer årligt og sende dem ud i verden og se det bedste af det bedste og give dem en verdensklasse oplevelse.
Men kun ved, at I indstiller jeres dygtige kandidater og fejrer ”stjernerne”, vil vi opnå at få mere stolthed ind i dansk detailhandel. Og med al respekt – vi har brug for det i dansk detailhandel.

Indstillinger til prisens fjerde år er netop overstået, og med rekord mange indstillinger til prisen, og dermed blandt andet en tur til Shanghai, er vi godt på vej. Tak for det.

Og de tidligere prisvindere kan skrive under på at det at modtage prisen har gjort en forskel.

- Jeg kan ikke huske 5 minutter i min foreløbig 20 år lange karriere i dansk dagligvarehandel, der har været så stort, som da jeg sidste år blev tildelt Tuborg Fondets Retail Award, siger Peter Lykke, nu salgschef i SuperBrugsen.

Peter forklarer endvidere, at der er 3 grunde til dette:

1. Anerkendelsen. At jeg overhovedet blev indstillet til prisen af min daværende chef (jeg var på det tidspunkt varehuschef i Kvickly Sundby). Det var for mig en kæmpe stor anerkendelse, som jeg i sig selv ville have været tilfreds med. Jeg synes altid, jeg har været loyal over for min virksomhed, men det her styrkede den loyalitet yderligere. Og at jeg fik prisen, overrakt i Brygger Jacobsens Æresbolig på Carlsberg, foran toppen af dansk dagligvarehandel, var selvfølgelig toppen af anerkendelse.

2. Erkendelsen. Indstillingen og prisen satte tanker i gang om min egen måde at arbejde og lede på. Og selv om jeg selvfølgelig var meget bevidst om, at mit arbejde som varehuschef i Kvickly, specielt med åbningen af det dengang nye varehus i Spinderiet i Valby, og driften af kædens største varehus i København, Kvickly Sundby, var lykkedes meget godt, så havde jeg ikke tidligere selv sat ord på og tænkt på, hvad det var, jeg gjorde, som leder. Med indstillingen fulgte en opgave om at lave en lille film om os selv, og det gjorde mig anderledes bevidst om mig selv, mine professionelle værdier og min måde at arbejde på.

3. Oplevelsen. Med prisen fulgte en studietur til Singapore. Det blev et af mit livs helt store oplevelser. Planlagt til perfektion af ZBC Detailgruppen blev det en rejse for mig og de øvrige vindere, som vi aldrig glemmer. Vi fik inspiration fra en af de byer i verden, der lige nu er blandt de absolut mest toneangivende inden for detailhandel. Programmet var tætpakket, men ikke med et overflødigt punkt. På tætteste hold oplevede vi eksempler på nye koncepter, kundeservice, rekruttering og teknologi. Måden man gav service og løste kassekøer på i Metro og samtidig løste rekrutteringsproblemet ved at give alle nye ansatte en Iphone og en Ipad, koncepterne for dagligvarebutikker, hvor det var discountbutikker i kernen og omkranset af delikatesseafdelinger, passionen for varer, som vi oplevede hos TWG Tea eller Penhaligon parfumeriet. Læg dertil sociale oplevelser som frokost på 57. etage på det ekstreme bygningsværk Marina Bay Sands og middag på det legendariske Raffles Hotel, så vil man forstå, at udover anerkendelsen og erkendelsen, var det en oplevelse for livet at modtage Tuborgfondets Retail Award.

- Da jeg kom tilbage i begyndelsen af oktober sidste år efter en ekstrem intensiv uge, var jeg sprængfyldt af begejstring, energi og inspiration, slutter Peter af.

Det er hvad vi kalder verdensklasse og stolthed i dansk detailhandel.

Af Glenny Hansen Områdedirektør ZBC DetailGruppen & Peter Lykke Salgschef SuperBrugsen og prisvinder 2013
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094