23948sdkhjf

Klumme: Kære Henrik Øe (Forbrugerombudsmand i Danmark)

Jeg skriver dette åbne brev til dig, da jeg gerne vil give læserne af RetailNews og af Dansk Handelsblad mulighed for at læse med. Du er velkommen til at svare lige så åbent - med et brev.
Af Niels H. Carstensen, chefredaktør og adm. direktør på Dansk Handelsblad, der også ejer 50 procent af RetailNews

Vi kender hinanden, fra da jeg var kommunikationschef i home. Både mit job og ærinde er dog et helt andet, da jeg som chefredaktør på Dansk Handelsblad ofte har undret mig over markedsføringen af vin.

Du har uden tvivl også set de kæmpestore annoncer, som Philipson Wine plastrer dagbladene til med.

Derfor undrer det mig, at du som Forbrugerombudsmand, eller en af dine ansatte, ikke også har spekuleret over, hvordan det er muligt at give en rabat på 400 kr. og sælge en flaske vin til 129 kr. Eller kan tilbyde en rabat på 250 kr. og sælge en anden vin til 149 kr. Når man kender branchens, normalt, små profitter på vin.

Metoden er ganske simpel. Man tager en ganske horribel høj pris for én flaske vin og sælger så vinen i kasser med 12 stk. Keine Hexerei nur Behändigkeit, som man siger…

Philipson Wines markedsføring af de store besparelser sker på trods af, at firmaets vine kun undtagelsesvis sælges enkeltvis. Teoretisk kan kunderne altså godt bestille en enkelt flaske og så betale en eksorbitant høj pris pr. flaske, men det sker sandsynligvis kun yderst sjældent. (Læs aldrig).

Nu læser vi jo flittigt på din hjemmeside, og hvis man går ind på din egen hjemmeside – mere præcist her

Så vil man finde denne formulering, der viser, at den slags trafik normalt slet ikke er lovligt:

Under særlige omstændigheder, hvor brugen af mængderabat på en vare er meget udbredt, og hvor forbrugsmønsteret – fx pga. rabattens størrelse – er sådan, at varen stort set kun købes under mængderabatten (fx at der stort set altid købes 2 stk. af varen og næsten aldrig 1 stk.), kan det være vildledende at benytte normalprisen for 1 stk. af varen som sammenligningsgrundlag i forbindelse med anvendelse af besparelsesudsagn.

Denne tekst er udarbejdet for at undgå lige præcis den slags situationer, hvor varen praktisk talt altid sælges i eksempelvis hele kasser.

Jeg har ikke noget imod Philipson Wine, men som top, elite idrætsmand i den bedste alder… (på to oldboys hold i Brabrand…) sætter jeg stor pris på, at spillerne overholder reglerne og spiller fair.

Det samme gælder på dagligvaremarkedet, hvor du næppe ville se igennem fingre med, hvis det var Bilka, Spar eller Irma, der udviste samme kreativitet. Men du risikerer, at den dårlige stil breder sig.

Nu er Dansk Handelsblad normalt nyhedsførende, når det gælder dagligvaremarkedet. Det gælder dog ikke her, for Philipson Wine har i årtier brugt denne prismodel. På debatsider for vin har kunderne undret sig over denne forretningsmodel i mange år - så tidligt som i 2005. På Dansk Handelsblad synes vi af den årsag, at vi har udvist stor tålmodighed og givet dig god tid til at reagere.

Normalt blander vi os ikke i, hvordan folk driver deres forretning, men skriver blot nyheder om dem. Til min undskyldning skal siges, at jeg jo oprindeligt er uddannet journalist. Og det er en journalists fornemste opgave at undre sig – og give udtryk for sine iagttagelser. Det er hermed gjort.
Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078