23948sdkhjf

Discount presser sine ejere

Mindst halvdelen af discountkæderne taber penge, og det presser nu hele branchen.
Den massive tilgang af nye discountbutikker er blevet en belastning for mange af landets dagligvarevirksomheder. Læs mere i Dansk Handelsblad.

– Der er en overetablering lige nu - måske også mere, end man havde ønsket sig. Vi kan se, at omsætningen per dis-countbutik er faldende for første gang i en del år, fordi der er blevet så mange nye butikker, som formentlig ikke sælger det, de skal, siger Dansk Supermarkeds adm. direktør Per Bank.

Efter en periode med høje vækstrater for discountkæderne er tempoet dalet kraftigt i år. Til og med april i år lå salgs-væksten i discount på godt 3 pct. - halvt så meget som sidste år - mens det samlede areal nærmer sig en mio. kvm.

Ifølge en regnskabsanalyse i den netop udkomne Supermarkedshåndbogen 2014 fra Retail Institute Scandinavia er indtjeningen i branchen lavere end nogensinde før, og mange slås for "at forbedre resultaterne i en branche med alt for lave marginaler og overkapacitet," står der i analysen.

Læs mere i Dansk Handelsblad.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094