En endnu stærkere detailhandel
Dansk detailhandel bidrager væsentligt til samfundsøkonomien på en lang række parametre.
Verden og markeder er i konstant forandring. Hvis dansk detailhandel skal fortsætte sin succes og sikre vækst og danske arbejdspladser i fremtiden, kræver det imidlertid en række politiske tiltag. Dansk detailhandel er underlagt et højt omkostningsniveau i hele værdikæden som konsekvens af et generelt højt lønniveau samt en række afgifter, regler og byrder, der direkte eller indirekte koster ressourcer og pålægger branchen tidskrævende, administrative opgaver. Det er med til at øge priserne i butikkerne og gøre det svært at konkurrere med udenlandske virksomheder, der i dag kan nå de danske forbrugere direkte via e-handel.
Skal den danske detailhandel også i fremtiden klare konkurrencen fra udlandet og sikre beskæftigelse til flere hundredetusinde danskere, må rammevilkårene tilpasses, så omkostningsniveauet nedbringes. I det følgende giver Dansk Erhverv de vigtigste politiske anbefalinger til, hvad der skal til for at sikre vækst og beskæftigelse i detailhandlen.
Ro omkring detailhandlens rammevilkår
Mængden af byrdefulde og udgiftskrævende regler og love, som forringer detailhandlens konkurrenceevne, skal reduceres. Heri ligger også et opgør med nationale særregler.
Konkurrencedygtige danske e-handelsvirksomheder
Danske netbutikkers rammevilkår skal forbedres, så EU -målsætningen om fordobling af e-grænsehandlen også bliver virkelighed for danske netbutikker. Ca. 20 pct. af danskernes e-handel foregår i udlandet, mens det på grund af det høje danske omkostningsniveau ikke er nær så attraktivt for udlændinge at e-handle i Danmark. De danske netbutikkers konkurrenceevne skal forbedres, bl.a. ved at sikre, at momspligtige udenlandske netbutikker afregner dansk moms og at fragtpriserne bliver lavere.
Ensartet og effektiv håndhævelse af EU-regler i hele EU
Den danske regering skal arbejde for at sikre ensartet og effektiv håndhævelse af EU-regler i hele EU, så virksomhederne konkurrerer på lige vilkår. Der er en række eksempler på, at danske virksomheder er udfordret af dette bl.a. på fødevare-, forbruger- og miljøområdet.
Sanering af punktafgifterne
Der er behov for en gennemgående reform af de mange danske punktafgifter, der forringer de danske detailhandelsvirksomheders konkurrenceevne. Heri ligger et opgør med grænsehandlen og den illegale grænsehandel, der har som konsekvens, at statskassen går glip af moms- og afgiftsprovenu, mens detailhandlen går glip af omsætning, og et stort antal jobs presses ud af landet. Mest effektfuldt vil det være at gribe fat om nældens rod og nedbringe afgifterne.