23948sdkhjf

Drive-in giver bagere markant mersalg

Drive-in sikrer flere kunder til bagerierne, men konceptet kræver de helt rigtige faciliteter og den rette volumen.
Det ligner en ny amerikansk burgerkæde, som er flyttet ind på indfaldsvejen i Silkeborgs nordlige ende med McDonald’s som nærmeste genbo. Et kæmpe, pælefæstet skilt i bedste amerikanerstil og med teksten ”drive-in” kunne narre forbikørende til at tro, at det er hamburgere, der deles ud af lugen. Men det er en pæredansk bagerbutik med rundstykker og hindbærsnitter.

Inger Nordestgaard Nielsen er butiksansvarlig og medejer af Byens Brød i Silkeborg igennem 31 år. Fra at være en enkelt bagerbutik er det blevet en minikæde med fire bagerier i byen, og hun oplever, at silkeborgenserne har taget godt imod konceptet. Cirka 30 procent af omsætningen sker igennem drive-in lugen, og Inger Nordestgaard Nielsen er overbevist om, at en stor del af disse kunder overhovedet handler der, fordi man kan køre igennem.

- Der er folk, som kommer i morgenkåbe, og som ikke synes, de er klædt på til at stige ud. Der er også nogle, som i stedet for at køre ind og hente burgere på McDonald’s, henter en sandwich her, siger hun.

Fra den anden side af jorden
Steen Skallebæk åbnede Danmarks første drive-in bageri i Haderslev i 2002. I dag er bageriet en del af kæden Lagkagehuset, som Steen Skallebæk var med til at stifte. Selv om Byens Brød i Silkeborg kunne nøjes med at skele til McDonald's på den anden side af vejen, så fik Steen Skallebæk idéen på den anden side af kloden.

- Jeg havde set det med øl og spiritus i Australien, hvor kunderne kørte ind i en garage og ude igen. Jeg tænkte ”det kan være, man skulle gøre sådan”.

Idéen var helt oplagt, konstaterer han i dag. For at fange de travle kunder, som er på farten.

- Folk har travlt, og når de sætter tid af til at købe ind, så sætter de ikke ekstra tid af til at køre til bageren. Tager det mere end 10 minutter, så bliver man valgt fra, siger Steen Skallebæk.

Kræver nye butikker
Når den oplagte idé ikke var fundet på tidligere i Danmark, så tror Steen Skallebæk, at det hænger sammen med, at langt de fleste bagerbutikker for årtier siden blev etableret i bykerner, hvor det er umuligt at have faciliteterne. Nuværende drive-in bagerier er ligesom burgerrestauranter nyligt opførte i periferierne af store og mellemstore byer og typisk ved trafikerede indfaldsveje, hvor man kan få de optimale tilkørselsforhold. Derfor er det langt fra alle butikker, som fremover skal have faciliteten.

Den indre logistik er krævende og dyr. Derfor kræver det et vist niveau af kundegennemstrømning, før det kan betale sig, påpeger Steen Skallebæk.

- Man er nødt til at være fire mand i butikken. Ellers risikerer man at ekspedere kunderne i forretningen, mens bilerne i drive-in venter, og så kører de igen, og det falder fra hinanden.

Foreløbig er en kommende Kolding-butik, som i efteråret åbner ved den firesporede Sydbanegade, det næste drive-in bageri i kæden og dermed den sjette i kæden.
Steen Skallebæk kan ikke sætte nøjagtigt tal på, hvor stort et mersalg, drive-in medfører, men han er sikker på, at det er markant og giver et eksempel.

- I 2000 havde vi i Haderslev en omsætning på 20 mio. kr. I 2007 var det oppe på 42 mio. kr. Vi tror, at det var det her, der drev det fremad.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078