FDIH: Netbutikkerne bestemmer selv, om de markedsfører Black Friday
Den amerikanske udsalgsdag Black Friday bliver kopieret over hele kloden, og i Danmark er meningerne hos netbutikkerne delte om konceptet, viser en rundspørge fra FDIH.
Fredag efter Thanksgiving er store udsalgsdag i USA, hvor forretningerne skyder årets udsalgsfest i gang med skarpe kø tilbud og åbning af butikkerne ved døgnets begyndelse. Udsalget følges op i netbutikkerne, enten parallelt med de fysiske butikker eller med start om mandagen ”Cyber Monday.”
- USA inspirerer til mange nye skikke som Valentines Day og Halloween. Udsalgsdagen Black Friday har allerede fået sine tilhængere i dansk detailhandel, og den vil utvivlsomt vokse. Men når vi spørger FDIHs medlemmer, om vi skal levere et samlet e-handelsfremstød med rabatter på en bestemt dag efter Black Friday-konceptet, så er der mange meninger - både for og imod. Flertallet er enigt om, at de selv bestemmer, hvornår de vil levere særligt gode tilbud. De medlemmer, som synes godt om Black Friday, lægger den i år på fredag den 28. november, fortæller Annette Falberg, administrerende direktør i FDIH.
Meldingerne på FDIHs tjek hos medlemmerne i august 2014 går fra ”Black Friday sidste år var en stor succes, så vi gør det naturligvis igen i år” over ”jeg opfatter det som lige poppet nok” til ”hvorfor sælge varer på udsalg i den periode, hvor kunderne er mest villige til handle? (red: julesalget).