23948sdkhjf

Hver 6. kunde kontakter netbutikken direkte ved et køb

17 % af kunderne er i direkte kontakt med netbutikken, når de handler online. FDIH er overrasket over antallet af henvendelser, hvor flest handler om produktinformation, viser Dansk e-handelsanalyse.
E-handel over grænserne stiger fortsat, så grænsehandel online udgør over 30 % af e-handlen.

- Umiddelbart er det et overraskende stort antal kunder, der kontakter netbutikken ved et køb. Ønsket om flere produktinformationer inden købet, bør kunne klares på sitet. At en del utålmodige kunder også henvender sig, efter de har købt for at få oplyst leveringstidspunkt, understreger behovet for at kommunikere alt om købet klart og enkelt, konstaterer kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

Netbutikkerne er pålagt en lang række konkrete oplysningskrav om produkter, levering, betaling, kontaktmuligheder og generelle handelsbetingelser. Netbutikkerne har haft travlt i forsommeren med at tilpasse deres oplysninger til de seneste lovændringer, der trådte i kraft 13. juni i år.

- Selv om man lever op til lovgivningens oplysningskrav, så opstår der alligevel spørgsmål hos kunderne på samme måde, som der spørges om produkter i fysiske butikker. Langt størstedelen af kunderne (82 %) klarer sig selv med de oplysninger, som de får på sitet.

Direkte kundehenvendelser før selve ordren afgives sker især inden for teknisk betonede produkter, som fx auto-, både- og cykeludstyr, hvor kunderne ofte henvender sig for at være sikre på at de får det rigtige produkt.

- Den direkte og gode kundeservice er en vigtig konkurrenceparameter for netbutikker. Om det skal være via chat, telefon eller mail må den enkelte butik afgøre ud fra varetype og kundegruppe. Det afgørende er at man leverer de hurtige og præcise svar, som sikrer tilfredse kunder, siger Henrik Theil.

E-handel i juli følger trenden for første halvdel af 2014
Dansk e-handelsanalyse tjek af e-handlen i juli viser de samme tendenser som i første halvår af 2014. Det betyder bl.a. at salg af tøj og sko fortsat øger sin andel af handlerne, så knapt hver femte handel (19 %) er inden for beklædning. Samtidig øger danskerne deres handel i udenlandske netbutikker.

- Det er bekymrende, at ubalancen i den digitale grænsehandel øges. Færre end 7 ud af 10 handler (68 %) placeres i danske netbutikker, og hver 10. handel sker i en netbutik, hvor kunden ikke kender nationaliteten, siger FDIHs kommunikationschef Henrik Theil.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125