23948sdkhjf

Virksomheder i fælles front om dunkodeks

H&M, Eddie Bauer, The North Face, Helly Hansen og andre førende internationale mærker forpligter sig til mere ansvarligt dun
Textile Exchange, en global nonprofit organisation med fokus på bæredygtighed i beklædnings- og tekstilindustrien, har meddelt, at H&M, Eddie Bauer, The North Face, Marmot, Mammut, Helly Hansen, Outdoor Research, DownLinens, Down & Feather Co. og andre førende internationale mærker har vedtaget Responsible Down Standard (RDS) – et ansvarligt dunkodeks, der kan anvendes til at sikre en human behandling af dyr fra start til slut. Målet med dette kodeks er at øge sporbarheden og ændre dunindustrien som helhed.

Nogle mærker har allerede forpligtet sig til at anvende certificeret dun i deres produkter og begynder på dette i efteråret 2015. The North Face har eksempelvis forpligtet sig til 100 procent ansvarligt og certificeret dun på tværs af alle produktlinjer inden 2017. Adam Mott, direktør for bæredygtighed i The North Face, mener, at de mærker, der indfører RDS-kodekset i dag, hjælper med at lede flertallet til en mere ansvarlig forsyningskæde.

- Da vi satte os for at udvikle RDS, vidste vi, at vi for virkelig at lykkedes måtte skabe noget, der var globalt, åbent og fleksibelt. I dag ser vi realiseringen af denne vision – men det er kun begyndelsen. Vi byder andre mærker velkommen til at forpligtelse sig til indkøb af mere ansvarligt dun, siger Adam Mott.

Dunkodekset blev officielt lanceret i januar 2014 og er det mest omfattende tredjepartscertificerede kodeks inden for dyrevelfærd og sporbarhed. I dag er dun et af de bedste kvalitetsprodukter og bedst præsterende materialer til tøj, sengetøj og boligtilbehør.

I slutningen af 2012 rettede flere dyrevelfærdsgrupper deres opmærksomhed mod tvangsfodring og levende plukning. Derfor valgte The North Face at slå sig sammen med Textile Exchange og Control Union Certifications, en akkrediteret tredjepartskontrollør, for at designe og implementere RDS på tværs af primære leverandørregioner i Europa og Asien og på forarbejdningssteder i USA. Dette omfattede et tæt samarbejde med de førende leverandører Allied Feather & Down og Downlite for at analysere og certificere alle trin af forsyningskæden. The North Face håber, at flere mærker og dunleverandører vil implementere RDS-kodekset.

- Jeg er stolt af den indsats, der indgik i udviklingen af RDS” siger Anne Gillespie, direktør for industriintegration i Textile Exchange. Efterhånden som flere mærker vedtager RDS-kodekset, mener Anne Gillespie, at det vil øge dyrevelfærden og sporbarheden i forsyningskæden på en større skala end nogen anden organisation kunne opnå på egen hånd.

RDS indeholder en række betingelser, men dertil udvikler Textile Exchange også kodekset igennem en feedback-proces, der inkluderer input fra mærker og ngo'er såsom the European Outdoor Group, Outdoor Industry Association og dyrebeskyttelsesorganisationen FOUR PAWS.

Nina Jamal, international forkæmper for husdyr i FOUR PAWS, mener, at virksomheder udtrykker, at de tager mere ansvar for dyrevelfærd i deres forsyningskæde ved at forpligte sig til kodeset. FOUR PAWS finder det tilfredsstillende, at virksomheder kan tilbyde bedre garanti for dyrevelfærd og dermed undgå tvangsfodring og levende plukning. FOUR PAWS opfordrer til og håber, at alle mærker, der bruger dun, vil gøre stærk sporbarhed til en prioritet.

Det primære formål ved RDS er at forhindre praksis såsom tvangsfodring og levende plukning. Derudover fokuserer kodekset også på emner såsom kvalitet af mad og vand, husdyrtæthed, udendørs adgang, dyrets sundhed og kontrol af hygiejne, skadedyr og rovdyr.

- Som en af de førende leverandører af certificeret dun og fortaler for ansvarligt indkøb, vil vi fortsat forpligte os til RDS, siger Daniel Uretsky, formand for Allied Feather & Down og fortsætter:

- Vi er stolte over at se, at kodekset bærer frugt og vi opfordrer alle, der anvender dun til at overveje betydningen ved RDS-certificeret dun.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094