23948sdkhjf

Leverandører trumfer kæders vækst

En regnskabsanalyse fra Dansk Handelsblad viser, at dagligvareleverandørerne har langt højere vækst end de kunder, de sælger til.
I den kommende udgave af "Hvem er hvem" har Dansk Handelsblad lavet en analyse af dagligvarebranchen. Den viser, at de 49 største dagligvareleverandører, der oplyser omsætningstal for det danske marked, samlet har haft en vækst på 3 procent i 2013. Til sammenligning har FMCG-markedet ifølge Danmarks Statistik haft en vækst på ca. 1 procent.

Der kan dog være en ganske enkel forklaring på forskellen, mener seniorkonsulent Henning Otte Hansen, der er fødevarerøkonom ved Fødevareøkonomisk Institut på Københavns Universitet:

– Leverandørerne har i de senere år har skabt vækst primært gennem opkøb og fusioner – det for eksempel gælder Kellogg’s og Orkla – og desuden i nogen grad ved en øget eksport. På det danske marked er det ikke muligt for dem at hente vækst, da forbruget af fødevarer/dagligvarer står stille, så hvis de skal hente vækst, sker det ved, at konkurrenter lukker, trækker sig eller bliver opkøbt, forklarer han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078