Optimistiske forbrugere spenderede lidt mere i marts
Danskerne ser lyst på fremtiden og brugte lidte flere penge i detailhandlen i marts.
Pengene sad løsere i marts, og danskerne brugte flere penge i detailbutikkerne.
Forventningerne til fremtiden er fortsat høje og sender endnu et signal om, at dansk økonomi langsomt bevæger sig fremad.
- Med dagens tal for detailsalget i marts tegner der sig et billede af, at danskerne har løsnet lidt mere op for det ret faste greb om pengene, som de har haft siden krisen startede. Sammen med den høje forbrugertillid bør udviklingen i detailsalget ses som en god nyhed for dansk økonomi. Øget salg i landets butikker og generelt flere af forbrugernes penge i omløb skaber vækst og arbejdspladser, siger økonom Mira Lie Nielsen fra Dansk Erhverv.
- Høj forbrugertillid er normalt tegn på øget forbrug, og den høje forbrugertillid er derfor en indikation på at forbrugerne i hvert fald opretholder og måske endda øger køb af varer og services. Forbrugernes optimisme er jo først samfundsøkonomisk gavnlig, hvis den medfører at danskerne reelt går ud og bruger nogle flere penge, siger Mira Lie Nielsen.
Detailomsætningen steg med 0,5 pct. i marts 2015 sammenlignet med februar, når der renses for sæsonudsving, prisudvikling og antallet af handelsdage.
Det viser dagens tal for udviklingen i de solgte mængder fra Danmarks statistik. Niveauet for 1. kvartal samlet set er samtidig 1,8 pct. højere end 1 kvartal i 2014.
Detailomsætningen indeholder salget i danske butikker og deres e-handel.
Forbrugertilliden faldt marginalt, men statistisk set uændret i april, viser dagens tal fra Danmarks statistik. Niveauet er derfor fortsat højt på 13,7 og markant højere end på samme tid i 2014.