23948sdkhjf

Kviklån skaber problemer hos forbrugerne

Nu skal der indføres en 48 timers betænkningsperiode
Mange kviklån bliver ikke tilbagebetalt til tiden, og en stor del bliver sendt til inkasso, viser en ny analyse.

For at dæmme op for problemet, skal der indføres en 48 timers betænkningsperiode hvor forbrugerne ikke kan acceptere lånetilbuddet.

Sådan lyder en anbefaling i hvert fald fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Agnete Gersing, siger i en pressemeddelese:

- Mange forbrugere tager et mindre forbrugslån, uden at de først har overvejet deres behov, eller om der findes billigere alternativer. Vi anbefaler, at der indføres en 48 timers betænkningsperiode, hvor forbrugerne ikke kan acceptere lånetilbuddet. Det vil forhåbentlig mindske antallet af misligholdte lån.

Efterspørgslen på kviklån er steget markant. I 2010 blev der oprettet omkring 20.000 kviklån med et samlet udlånsbeløb på 37 millioner kroner. I 2014 vurderer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, at antallet er steget til omkring 160.000 kviklån med et samlet udlånsbeløb på cirka 430 millioner kroner.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer, at forbrugerne samlet set betalte omtrent 140 millioner kroner for at låne de omkring 430 millioner kroner.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført en spørgeundersøgelse blandt 20-59-årige, der har taget et mindre forbrugslån på maksimalt 12.000 kroner.

Mere end 40 procent af de adspurgte svarer, at de efterfølgende har fortrudt, at de tog lånet. Næsten 40 procent svarer, at lånet endte med at blive dyrere, end de forventede, da de optog det. Og mere end halvdelen overvejede ikke andre alternativer, før de optog lånet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125