23948sdkhjf

Butikkerne jubler: Ny DNA-spray skræmmer tyvene væk

Ikke et eneste røveriforsøg siden ordningen blev indført.
Det er status hos to af landets største detailhandlere, Dansk Supermarked og Coop, der i knap 10 måneder har testet en såkaldt DNA-spray i en række udvalgte butikker.

Det skriver Jubii.dk

- Den præventive effekt er faktisk så god, at vi endnu ikke har fundet ud af, hvordan det virker, hvis det reelt kommer til et røveri, hvor gerningsmanden sprøjtes til med DNA-spray, siger Jess Pedersen, sikringskonsulent i Dansk Supermarked, der bl.a. omfatter butikskæderne Bilka, Netto og Føtex, til Jubii.dk

Meldingen er den samme fra Coop, der bl.a. driver kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Irma og Fakta.

- I de butikker, hvor systemet er sat op, har der efterfølgende ikke været røverier. Og det er jo supergodt for trygheden blandt vores medarbejdere, men også for vores kunder, siger kommunikationsdirektør Karin Hindkjær til Jubii.dk.

DNA-en sidder i seks uger

Testforløbet med DNA-spray, der blev indført i september i fjor, sker som et samarbejde mellem bl.a. Dansk Supermarked, Coop, Dansk Erhverv og Rigspolitiet.

Forsøger en person at begå røveri, kan butiksmedarbejderen udløse en usynlig spray med DNA-væske fra en dyse over butiksudgangen.

Væsken, der også kan sprøjtes direkte på mønter og sedler i pengekassen, kan ikke umiddelbart fjernes fra hverken tøj eller hud i op til 6 uger.

Med en UV-lampe har politiet herefter mulighed for at kontrollere mistænkte personer, og med en unik kode i væsken kan en mistænkt person eventuelt forbindes med gerningsstedet.

Hos Coop, der tæller mere end 1200 butikker på landsplan, ønsker man ikke at oplyse, hvor mange butikker er omfattet af forsøgsordningen.

Men fra Dansk Supermarked fortæller sikringskonsulent Jess Pedersen, at systemet testes i 10 butikker på Amager i København, mens yderligere 10 butikker i Storkøbenhavn og Nordsjælland nu er på vej med DNA-spray.

Også butikskæden 7-Eleven har siden september 2014 været med i den fælles test-ordning.

I de over 190 butikker landet over oplever 7-Eleven et fald i antal røveriforsøg samt mere ro i butikkerne.
- Det skyldes dog ikke udelukkende DNA-spray, men et miks af forskellige initiativer, siger sikkerheds- og intern revisionschef Martin Vestergaard fra Reitan Convenience Denmark, der er selskabet bag 7-Eleven i Danmark, til Jubii.dk

Han vurderer, at usikkerheden omkring, hvad sprayen kan, samt de store orange skilte om DNA-spray ved indgangen, har været med til, at kunderne nu opfører sig pænere i butikkerne end tidligere:
- Det gælder ikke nødvendigvis kun for potentielle kriminelle, men også for unge, der bare er ude på lidt sjov og gang i gaden.

Benyttet i udlandet

Mens DNA-spray herhjemme endnu er på forsøgsbasis i detailhandlen, har systemet været kendt i en årrække i udlandet.

Ifølge producenten SELECTADNA benyttes DNA-spray allerede i mere end 30 lande af f.eks. tankstationer, banker og skoler.

Test-ordningen herhjemme skal evalueres efter sommerferien af Dansk Supermarked, Coop, Rigspolitiet og de øvrige samarbejdspartnere.

Hos Dansk Supermarked mener man, at forsøgsordningen indtil videre har levet op til alle forventninger.

- Jeg er måske overrasket over, at det har haft en så god præventiv effekt, siger sikringskonsulent Jess Pedersen og tilføjer:
- Særligt i vores udsatte butikker kan DNA-spray bruges som et middel blandt mange andre præventive redskaber. Men jeg tror ikke, at vi fremover kommer til at se det i samtlige af vores butikker.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078