Forbrugerombudsmanden politianmelder Jem & Fix
Byggemarkedskæden har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse i flere end fire år givet forbrugerne mangelfulde prisoplysninger på et drivhus.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Men kæden undlod at oplyse om, at forbrugerne ud over selve prisen på drivhuset altid skulle betale 599 kroner i fragt.
Forbrugerne kunne nemlig ikke hente drivhuset i butikken eller på anden måde undgå fragtudgiften.
Da Jem & Fix kendte fragtprisen på forhånd, vurderer Forbrugerombudsmanden, at det er vildledende og i strid med markedsføringsloven, at fragtprisen ikke blev oplyst sammen med kontantprisen i tilbudsavisen.
Kæden har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at byggemarkedet har taget sagen til efterretning og fra april 2014 har ændret praksis, så fragtprisen nu er oplyst i tilbuddet.
Herudover har Jem & Fix oplyst, at det tydeligt fremgik, at der var tale om en bestillingsvare, som skulle leveres til forbrugerens adresse, idet der i tilbudsavisen var angivet ”ekskl. leveringsomkostninger”. Og forbrugerne kunne se fragtprisen, når de bestilte drivhuset på nettet.
Efter Forbrugerombudsmandens vurdering er det dog ikke nok at henvise til, at fragtprisen står på nettet. Den skal fremgå klart og tydeligt dér, hvor kontantprisen er oplyst i tilbudsavisen.
Det er nu op til politiet at foretage den videre efterforskning i sagen.