23948sdkhjf

Analyse: Træg fremgang i detailsektoren

En ny analyse af 4.284 aktuelle regnskaber fra detailsektoren dokumenterer en træg fremgang for de hårdt prøvede detailvirksomheder.
Bag analysen står Spar Nord, som på baggrund af data fra erhvervsdatabasen Proff.dk har analyseret udviklingen i de 4.284 regnskaber, som landets detailvirksomheder indtil videre har afleveret til Erhvervsstyrelsen i år, og som alle rummer mindst fem års historik fra virksomhedens drift.

- Vi har endnu kun haft mulighed for at analysere på knap en tredjedel af de kvalificerede regnskaber fra detailsektoren, men de giver alligevel en god indikation på, hvordan virksomhederne har klaret sig igennem det seneste regnskabsår. Og på den baggrund kan vi konstatere, at størstedelen af virksomheder oplever økonomisk fremgang, men den er relativt svær at få øje på, siger administrerende direktør Allan Jakobsen fra Eniro Danmark, der står bag Proff.dk.

Lidt under 64 procent af de analyserede virksomheder leverer sorte tal på bundlinjen i det seneste regnskabsår. Det er kun knap et procentpoint bedre end i forrige regnskabsår, men det er ikke desto mindre den højeste andel i perioden fra og med 2010 til og med 2014, som analysen omfatter.

Andelen af de 4.284 virksomheder, der formår at øge indtjeningen, ligger også på det højeste niveau siden 2010, idet knap 54 procent tjente flere penge i 2014 end i 2013, mens kun 49 procent tjente flere penge i 2013 end i 2012.

Rekordhøj tillid – beskedent salg
Cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm henviser til, at forbrugertilliden i Danmark de seneste måneder har ligget på de højeste niveauer nogensinde registreret, men at den endnu mangler at materialisere sig bredt i detailsektoren.

- Efter seks år med faldende detailsalg blev 2014 et tiltrængt vendepunkt, hvor detailsalget igen udvikler sig positivt, siger Jens Nyholm, og fortsætter:

- Men set i forhold til de seneste måneders rekordhøje forbrugertillid og det forbrugspotentiale, som den gennemsnitlige dansker har opsparet i kriseårene, så er det endnu en meget beskeden vækst, vi ser i detailsektoren.

Jens Nyholm nævner bilsalget som et eksempel på et område, hvor den høje forbrugertillid tilsyneladende bliver omsat til forbrug, og han forventer, at detailselskaberne som minimum vil klare sig lige så godt igennem 2015, som de klarede sig igennem 2014.

- Til trods for den aktuelle panik omkring Grækenland er der stadig god grund til at tro, at opsvinget fortsætter, og at detailsalget i lidt højere grad vil nærme sig det niveau, som forbrugertilliden egentlig tilsiger. Og sker det vil det naturligvis smitte positivt af på den næste omgang regnskab fra detailvirksomhederne, uddyber Jens Nyholm.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093