23948sdkhjf

Børnetøjsfirmaer bukker under

Små årgange har banket branchen i knæ, men der er lys forude.
Mens den danske modebranche generelt oplever vækst i disse år, ser det helt anderledes ud for børnetøjsfirmaerne, der er presset af små årgange og hård konkurrence.

Det viser Deloittes Modeanalyse 2015 ifølge Ritzau.

- De små børneårgange fra finanskrisen presser for øjeblikket både børnetøjsproducenterne og de butikker, der lever af at sælge børnetøj og børneudstyr. Mange af de små børnetøjsbutikker har allerede måttet dreje nøglen om, siger partner og modeekspert i Deloitte, Morten Steinmetz.

Der er dog lys forude for børnetøjsbranchen, hvis den formår at stå det nuværende lavvande igennem, mener Morten Steinmetz:

- Der kommer flere 0- til 4-årige herhjemme de næste fem til ti år. I 2025 forventer man eksempelvis 8,1 procent flere små danskere sammenlignet med i dag. Også i aldersgruppen 5 til 9 år bliver der lidt flere børn det kommende årti. Samme udvikling gør sig gældende for begge aldersgrupper i vores nordiske nabolande, siger han.

Børnetøjsfirmaerne kan altså genvinde det tabte, men må indstille sig på at flytte efter børnene.

- I mange lande fødes der færre småbørn i disse år. Til gengæld er nogle af de større årgange på vej til at blive tweens og teenagere, hvilket vi blandt andet ser i Spanien og England. Hvis børnetøjsfirmaerne formår at tilpasse deres sortiment og markedsstrategi til den demografiske udvikling, er der absolut muligheder for vækst, siger Morten Steinmetz.

Den samlede eksport af tøj og beklædningstilbehør som sko og smykker voksede med 9,3 procent i 2014 til 25 milliarder kroner. De største eksportmarkeder for dansk mode er Tyskland, Sverige og Norge.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078