23948sdkhjf

E-handel i fortsat fremgang

Forbrugerne har taget den digitale indkøbskurv til sig. De køber ind på nettet som aldrig før, og e-handlen udvikler sig nu i tæt parløb med fysiske butikker.
Dansk e-handel vokser støt. Danske forbrugere er EU’s næstmest købende på nettet. Efter en årrække med solid vækst udgør e-handlen nu 10 procent af det samlede privatforbrug herhjemme, når man ser bort fra boligudgifter, og e-handlen ventes i 2015 at blive på op mod 90 mia. kr. I 2014 var e-handlen på cirka 80 mia. kr.

Digitaliseringen af detailhandelen går imidlertid uforudsete veje.

Selv om de for længst er spået en snarlig død, så holder de fysiske butikker ikke alene stand, de finder en naturlig plads i digitaliseringen, fordi forbrugerne langt fra køber alt på nettet - eller først køber på nettet, når de har set varen i en fysisk butik.

- Vi kan se, at e-handlen fortsætter med at vokse, og at netbutikkerne som en ny tendens også etablerer fysiske butikker, så e-handel og fysiske butikker smelter sammen. For mange butikker ligger fremtiden i salg via alle de kanaler, de råder over, siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Parløb af mursten og e-handel
Omnichannel-konceptet giver kunderne mulighed for at handle både digitalt og fysisk via webside, mobil-app og fysiske butikker. For mange butikker ser fremtiden altså ud til at blive et parløb af mursten og digitale platforme, og konkurrencen i detailhandlen er hård. E-handlen har taget markedsandele fra de fysiske butikker, men den teknologiske udvikling betyder, at e-handel og traditionelle salgskanaler smelter sammen i store dele af detailhandelen.

Fysiske butikker udbygger deres digitale salgskanaler, mens butikker, som er startet på nettet, åbner fysiske butikker eller showrooms. Det gør de for at kunne give kunderne den bedst mulige service på rette tid og sted og dermed den bedste kundeoplevelse. I Danmark går udviklingen hurtigt, efter en række store butikskæder har taget omnichannel-konceptet i brug.

Omnichannel giver detailhandlen mange nye muligheder, men udviklingen er krævende, for potentialet kan kun realiseres gennem nytænkning og store investeringer i teknologi og integration af salgskanaler. Og presset på detailhandlen kommer ikke kun fra den hjemlige konkurrence. Flere og flere danske forbrugere e-handler i udlandet. Ifølge Dansk Erhvervs beregninger nød udenlandske netbutikker godt af omkring en femtedel af det beløb, danskerne e-handlede for i 2012. Denne andel var i 2014 vokset til omkring en fjerdedel eller cirka 20 mia. kr.

Behov for harmonisering
Danskernes e-handel over grænserne har mange ligheder med den klassiske grænsehandel i fysiske butikker i blandt andet Tyskland, og e-handlen over grænserne er en stor udfordring for detailhandlen og for dansk økonomi. Danske virksomheder går glip af omsætning, arbejdspladser forlader landet, og statskassen går glip af provenu fra moms, skatter og afgifter. I takt med at e-handlen over grænserne vokser, bliver det vigtigt at sikre, at alle betaler korrekt moms, hvis danske butikker i fremtiden skal kunne drive e-handel på samme vilkår som deres konkurrenter i udlandet, påpeger Dansk Erhverv.

EU-Kommissionen ønsker med sit forslag til en strategi for det digitale indre marked fra maj i år at styrke e-handlen og at gøre det lettere at handle digitalt over grænserne i Europa. EU-Kommissionens mål er prisværdigt, men vi må gribe et digitalt indre marked rigtigt an fra starten. Man må mindske de barrierer, netbutikker møder, hvis de vil sælge i udlandet, og man må harmonisere uens forbrugerregler i de 28 EU-lande, lyder det fra erhvervsorganisationen.

Salg over grænserne i et EU med 28 lande og næsten lige så mange sprog, store geografiske afstande og kulturforskelle giver udfordringer og omkostninger, der kan gøre det svært at drive en rentabel forretning. Og det er nu en gang forudsætningen for, at e-handlen kan fungere.

Kilde: Dansk Erhverv

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158