23948sdkhjf

Kampagne skal lære danskerne om miljømærkede alternativer

Produkter inden for møbler, maling, legetøj og byggeprodukter kan også være miljømærkede.
Udvalget af produkter og serviceydelser, der er svanemærket eller mærket med EU-Blomsten, er firedoblet i løbet af de seneste ti år.

Næsten 9 ud af 10 kender Svanemærket - og det er især inden for områderne rengøringsmidler, vaskepulver og plejeprodukter, at danskerne kender de miljømærkede alternativer.

Det skriver Miljømærkning Danmark i en pressemeddelelse.

Men kendskabet til miljømærkerne skal udbredes til endnu flere produktkategorier. Det skal kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen” være med til at sikre.

Syv ud af ti vil passe på miljøet
71 pct. af danskerne er helt eller delvist enige i, at de er optaget af, hvad de selv kan gøre for at passe på miljøet. Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark.

En af de ting, man kan gøre for at passe på miljøet, er at vælge produkter og serviceydelser, der er svanemærket eller mærket med EU-Blomsten.

- De små valg er vigtige, fordi vi hver dag træffer så mange af dem. Når du som forbruger vælger produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten, gør du en forskel. Med vores kampagne ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen” vil vi gerne øge danskernes viden om, hvorfor miljømærkerne er et bedre valg for både miljø og mennesker. Samtidig vil vi gerne gøre opmærksom på det enorme udvalg af miljømærkede produkter og serviceydelser”, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

12.000 miljømærkede produkter
I 2005 var der 3.000 miljømærkede produkter og serviceydelser – siden da er antallet firedoblet, så Svanemærket og EU-Blomsten i dag findes på mere end 12.000 forskelige produkter og serviceydelser på det danske marked. Rengøringsmidler, vaskepulver, plejeprodukter, køkkenruller og toiletpapir, er de områder hvor flest danskere ved de kan finde miljømærkede alternativer.

Men nye tal viser også, at danskerne kan blive endnu bedre til at vælge miljømærkede produkter inden for flere produktområder såsom hygiejneprodukter, mad- og bagepapir, møbler, maling, legetøj og byggeprodukter.

Kendskabsundersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1004 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 24. februar - 1. marts 2015.

Den nye undersøgelse er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1004 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 10.-14. september 2015.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094