23948sdkhjf

Ledere bliver konstant afbrudt

Kun syv procent af lederne oplever slet ikke eller i mindre grad at blive afbrudt, viser undersøgelse fra Lederbe.
Medarbejdere, som stikker hovedet ind ad døren og lige har et spørgsmål. Chefer, der ringer med en opgave, som skal løses – helst nu. Og en løbende strøm af mails fra kunder og samarbejdspartnere.

Sådan ser dagligdagen ud for mange ledere, der oplever, at afbrydelser mere hører til reglen end undtagelsen.

Det skriver Lederne på baggrund af en ny undersøgelse, baseret på svar fra 4.240 ledere.

Syv ud at ti siger i undersøgelsen, at de i høj/meget høj grad udsættes for afbrydelser i det daglige arbejde. Kun 7 pct. føler sig aldrig afbrudt.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Heidi Linderod mener, at det i en vis grad er en indbygget, uundgåelig del af lederjobbet at blive afbrudt og spurgt til råds. Men hun synes samtidig, at undersøgelsens resultat er en påmindelse om, at mange ledere kan blive langt bedre til at prioritere såvel som uddelegere.

- Når syv ud af ti ledere oplever, at de dagligt bliver afbrudt i udførelsen af jobbet, er det en god anledning til som leder at spørge sig selv, om man er god nok til at prioritere blandt de henvendelser, man får. For én ting er at blive afbrudt, noget andet er, om man partout skal tage action på henvendelsen nu og her. Det er vigtigt hele tiden at have fokus på både sit eget formål i lederjobbet og virksomhedens overordnede strategi. Og hvis de afbrydelser, man oplever, ikke bidrager til de forandringer og resultater, lederen i høj grad er sat i verden for at levere, kræver det evnen til at prioritere og evnen til at uddelegere, siger Heidi Linderod.

Hele undersøgelsen "Lederjobbet" er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109