23948sdkhjf

Øget konkurrence på fragt gavner nethandelen

Netbutikker og deres kunder behøver ikke at frygte, at der kommer moms på Post Danmarks pakkepost, mener Dansk Erhverv.
Fri konkurrence vil styrke markedet og skabe bedre forhold for forbrugere og butikker, skriver Dansk Erhverv i sine "Politiske Nyheder".

Lige konkurrencevilkår mellem pakkedistributørerne vil gavne nethandlen, mener organisationen om forslaget, der vil fjerne nogle af de særregler, som gælder for Post Danmark.

- E-handelen kommer da til at få gavn af en mere velfungerende konkurrence på fragtmarkedet, og det er et meget overraskende synspunkt at mene det modsatte, siger markedschef i Dansk Erhverv, Jakob Tietge.

Tidligere var Dansk Industri ellers ude at sige det modsatte. Uenigheden handler om, at Skat vil fjerne nogle helt særlige udlægningsregler for moms på e-handelspakker, der gælder når en e-handelsvirksomhed ligger ud for fragten på vegne af kunden. Her er det alene Post Danmarks fragt der må være momsfri, mens alle andre pakkedistributører i Danmark skal betale fuld moms.

Hvis det vedtages, vil det betyde, Post Danmarks fragt kun må være momsfri, hvis modtageren rent faktisk efterfølgende betaler det, som e-handelsvirksomheden har i første omgang har lagt ud.

Post Danmark kan altså forsat - i modsætning til alle andre pakkedistributører i Danmark - sende e-handelspakker momsfrit, dog med et større dokumentationskrav. Et krav, som Post Danmark og Dansk Industri har modsat sig i høringssvar til Skat, fordi man mener udlægsreglerne bliver mere bøvlede at anvende.

Dansk Erhverv henviser desuden til, at Post Danmark faktisk vil opnå større fleksibilitet i markedet, i de tilfælde hvor deres aftaler ikke længere er momsfri. Post Danmark må i dag kun levere fragt til listepriser, hvis fragten skal være momsfri. Laver man individuelt forhandlede aftaler med f.eks. e-handelsvirksomheder, skal der moms på forsendelserne.

- Post Danmark vil da have god mulighed for at aftale gode priser med de største e-handelsvirksomheder, der sender rigtig mange pakker. Dermed får e-handelsvirksomhederne bedre mulighed for at forhandle de rigtige priser og får udviklet specielle services, mens Post Danmark opnår større frihed til at imødekomme ønsker hos sine kunder. Det tror vi er en naturlig del af den omstillingsproces, som en gammel statsvirksomhed som Post Danmark aktuelt går igennem, siger Jakob Tietge.

Alle andre pakkedistributører i Danmark betaler fuld moms.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113