23948sdkhjf

Salget af elbiler er gået i stå efter politisk aftale

Det er forventningen, at der bliver solgt 1800 elbiler i år og i alt 24.100 frem til og med 2020.
Salget af elbiler er gået i stå, efter at det er besluttet, at registreringsafgiften på dem skal stige gradvist.

Det viser en ny opgørelse fra De Danske Bilimportører ifølge Information.

I april blev der således solgt 24 elbiler mod 145 i samme måned sidste år. Og i de fire første måneder af 2016 er der solgt 135 mod 711 i samme periode i 2015.

Faldet i salget vækker bekymring hos Socialdemokraterne og Radikale Venstre, som sidste år aftalte indfasningen af registreringsafgiften sammen med regeringen og Dansk Folkeparti

Ifølge aftalen er forventningen, at der vil blive solgt 1800 elbiler i år og i alt 24.100 frem til og med 2020, hvor elbiler vil være fuldt omfattet af registreringsafgiften.

- De her tal er slet ikke i nærheden af det forventede tal, og hvis de ikke retter sig, er vi nødt til at gøre noget ved det, siger Radikale Venstres skatteordfører, Martin Lidegaard, til Information med henvisning til, at det står i aftaleteksten, at hvis forudsætningerne bag aftalen ændrer sig "markant" i løbet af indfasningsperioden, vil forligspartierne drøfte indfasningen på ny.

Forligspartierne har aftalt at mødes til august, og inden da ønsker Socialdemokraternes skatteordfører, Jesper Petersen, ikke at drage nogen endelig konklusion om effekten af den nye registreringsafgift.

- Det er meget svært af fælde dommen, før vi kommer længere hen på året, for vi må forvente, at størstedelen af elbilerne bliver solgt i anden halvdel af året, når man nærmer sig næste fase i indfasningen af registreringen. Men når jeg ser tallene, er jeg glad for, at det blev aftalt, vi skal følge udviklingen og justere aftalen, hvis det bliver nødvendigt.

- Socialdemokratiet vil gerne have, at der bliver solgt flere elbiler, og at de bliver mere udbredte. Men man skal huske, at det politiske alternativ ikke var, at afgiftsfritagelsen var fortsat. Alternativet havde været, at der var fuld afgift på elbilerne fra dag ét. Og så havde antallet set helt anderledes ud, siger Jesper Petersen.

Dansk Folkepartis skatteordfører, Dennis Flydtkjær, mener imidlertid ikke, det faldende salg bør få forligspartierne til at bremse op.

- Det er forventeligt, fordi der skete en eksplosion i salget før jul, da alle vidste, at der ville komme en stigning i registreringsafgiften ved årsskiftet. Da indfasningen er en trappemodel, vil vi nok også fremover komme til at se, at salget falder om foråret for så at stige om efteråret, inden afgiften stiger igen, siger Dennis Flydtkjær.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) fastholder troen på, at elbilsalget nok skal komme op i omdrejninger igen:

- Regeringen vil gerne udbrede brugen elbilerne. Men det skal ske på en balanceret måde, der også tager hensyn til ret og rimelighed på bilmarkedet. Den aftale, vi lavede i efteråret, mener jeg er fornuftig. Jeg tror derfor på, at der nok skal komme flere elbiler i Danmark, skriver ministeren i en kommentar.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095