23948sdkhjf

Lækket EU-forslag er en bombe under dansk e-handel

EU-Kommissionen vil give virksomheder en pligt til at sælge til forbrugere i hele EU.
EU-Kommissionen vil give virksomheder en pligt til at sælge til forbrugere i hele EU. Forslaget griber ind i virksomhedernes ret til selv at bestemme, hvordan de vil drive virksomhed, og det kan blive en bombe under dansk e-handel, skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Et nyt forslag til forordning, som EU-Kommissionen efter planen offentliggør den 25. maj, vil i dets nuværende form skade dansk e-handel, mener Dansk Erhverv.

Dansk Erhverv er kommet i besiddelse af en lækket udgave af forslaget, der blandt andet indfører en pligt for netbutikker og serviceudbydere til at sælge til kunder overalt i Europa – uden at kunderne må blive mødt med forskelle i vilkår, herunder forskellige priser.

- Forslaget er et vidtgående indgreb i virksomhedernes frihed til at drive virksomhed og til at yde den kundeservice, der passer til deres forretningsmodel. Det gavner ingen. De fleste virksomheder vil jo gerne sælge deres produkter i andre EU-lande, hvis det kan svare sig for dem. Men der er så mange barrierer forbundet med det, at det i praksis ikke er en forretningsmæssig forsvarlig beslutning for ret mange, siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen.

Forslagets bemærkninger anklager netbutikkerne for at segmentere markedet i forhold til nationale grænser og for at give forskellige vilkår og priser uden nogen rimelig grund. Det er forfejlet, påpeger Dansk Erhverv.

- EU-Kommissionens forslag ignorerer, at EU reelt består af 28 forskellige markeder med næsten lige så mange forskellige sprog og forskellige regler, siger Lone Rasmussen.

- I de 30 år, det indre marked har eksisteret, er det ikke lykkedes politikerne at nedbryde alle barriererne for den frie handel over grænserne. Nu forventer man, at netbutikkerne skal klare den opgave på halvandet år. Det er uden for al sund fornuft, siger Lone Rasmussen.

Danske netbutikker får sværere ved at konkurrere
Et centralt element i EU-Kommissionens forslag går ud på at indføre en såkaldt salgspligt for netbutikker. Det skal give forbrugerne adgang til flere og billigere varer, hedder det. Salgspligten betyder, at alle netbutikker i EU får pligt til at sælge til alle forbrugere på det europæiske marked, men butikkerne får ikke pligt til at levere. Leveringen må forbrugerne selv stå for, eventuelt ved hjælp af en transportør, men så kan de også nøjes med at betale moms i virksomhedens hjemland.

Det sidste bekymrer også Dansk Erhverv.

- Som forslaget er skrevet, frygter vi, at det vil åbne op for systematisk omgåelse af momsreglerne. Hvis udenlandske netbutikker kan slippe for at betale den høje danske moms, når de sælger til danske forbrugere, bliver det svært for danske virksomheder at konkurrere, siger Lone Rasmussen.

Det er også uklart hvilke forbrugerregler, der kommer til at gælde, når netbutikkerne sælger til forbrugere i andre lande.

- Det er uklart, om netbutikkerne risikerer at blive ansvarlige for 28 landes forskellige forbrugerregler og for at betale transport af varen i forbindelse med en klagesag. Det kan nemlig blive meget dyrt, siger Lone Rasmussen.

Forbrugerne får ret til at købe noget, der ikke virker
Forskelle i sprog og standarder er store i EU. En vandhane købt lovligt i Tyskland kan ikke monteres lovligt i Danmark. En PC købt i Frankrig har et fransk tastatur. Et TV købt i Storbritannien virker hverken til danske stik eller dansk sendestandard for blot at nævne nogle ganske få eksempler.

- Skal man se lidt humoristisk på det, giver EU-Kommissionens forslag forbrugerne lovpligtig ret til at købe varer, der ikke virker i deres hjemland, af virksomheder, der ikke ønsker at sælge til dem, fordi de ikke kan yde dem den kundeservice, de ønsker at give deres kunder, siger Lone Rasmussen.

Dansk Erhverv mener forslaget er et vildskud, men anviser også en gennemprøvet vej frem:

- Etableringen af det indre marked i 1986 har været en stor succes og har gavnet danske virksomheder. I stedet for at straffe virksomhederne burde Kommissionen kopiere opskriften fra dengang og identificere barrierer for grænseoverskridende handel og hjælpe virksomhederne, siger Lone Rasmussen.


Læs mere om: EU
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095