23948sdkhjf

Sympati for bønderne hindrer mælkekrig

Kun Aldi har sat prisen ned.
For første gang i mere end 10 år har et prisfald på mælk i discountkæden Aldis butikker ikke spredt sig som en steppebrand til resten af dagligvarehandelen.

Kan der være tale om et paradigmeskifte, skriver Dansk Handelsblad i en analyse.

der kan ifølge avisen også være en helt anden og meget mere jordnær grund: Nemlig at det er meget sjovere for kæderne at sælge mælken for 4,95 kr. per liter end at matche Aldis 3,95 kr.

For markedet som helhed betyder det en forskel på et trecifret millionbeløb på årsbasis.

Mejerigiganten Arla, der leverer langt hovedparten af den billige mælk, der bliver solgt her i landet, har aldrig haft lyst til at bidrage til priskrige i handelen ved at slå af på sin pris over for kæderne.

Og da slet ikke nu, hvor Arlas ejere, mælkebønderne, er presset helt i knæ med de laveste afregningspriser siden 2009, overproduktion og stor gæld.

Læs mere på dhblad.dk: (kræver abonnement)
http://dhblad.dk/bondesympati-bremser-ny...
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093