23948sdkhjf

Klumme: Jeres medarbejdere er jeres vigtigste aktiv!

Af Torben Rønsbøl, virksomhedskonsulent, foredragsholder, debattør og klummeskribent.
Der går sjældent en uge, uden at vi kan læse om, hvilke tanker, følelser og ikke mindst ”hvilken rejse” det har været at skabe dette eller hint produkt.

Der er næsten ingen grænser for, hvad der bliver gjort for at skabe det helt rigtige design, og ikke mindst den helt rigtige historie. Der bliver hverken sparet på kreativitet eller penge, når produktet skal ”emballeres”.
Se bare på hylderne med æg i det lokale supermarkeds køledisk, så ved du, hvad jeg taler om.

Den nidkærhed og passion, der ligger bag tilblivelsen af et givent produkt, gør et stort indtryk på mig. Et produkt, som vi forbrugere senere kan finde på hylden i en butik. Online som vel som i butikkerne i lokalområdet.

I mere end 16 år har jeg interesseret mig for detailhandel, først og fremmest fordi min kone havde en modebutik, da jeg lærte hende at kende i 1999. Siden som virksomhedskonsulent og foredragsholder.

Jeg oplever, at butikkers indretning i tiltagende grad er blevet en legeplads for diverse nationale, såvel som internationale design-guruer, et oplevelsesunivers for os som forbrugere.

Jeg synes, det er godt alt sammen og har kun respekt til overs for mennesker og virksomheder, der i den grad arbejder for at skabe den bedste oplevelse for deres kunder.

Men det undrer mig til stadighed, at de medarbejdere, som har fået ansvaret for at bringe produktet ud til kunderne, og som samtidig er det ansigt på virksomheden og brandet, som kunden møder, fortsat tilhører én af de lavest lønnede grupper på arbejdsmarkedet, og at der stilles så lave krav til selvsamme medarbejders uddannelse og efteruddannelse.
Det er disse medarbejdere, der skal sikre, at kunden kommer igen, så virksomheden fortsat kan producere og sælge flotte produkter og skabe oplevelser til kunderne.
Det er disse medarbejdere, som skal sikre den fysiske butiks overlevelse.

Intet overskygger, efter min mening, det personlige møde, og mulighederne, det åbner, når man som virksomhed har mulighed for at stå ansigt til ansigt med de kunder, som er altafgørende for virksomhedens succes, eksistens, og måske endda overlevelse.

Det er sørgeligt at se, hvor mange virksomheder, der hovedløst har lagt ansvaret for deres kunders oplevelse over på produkterne, emballagen og butikkens beliggenhed.

De har tilsyneladende ”glemt”, hvad der skete i Matadors Korsbæk, da Mads Skjern kom til byen og begyndte at give en sympatisk, imødekommende og ikke mindst inspirerende service.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095