23948sdkhjf

Oplevelsesgavekort hitter og kræver nytænkning

Hos Magasin er salget af oplevelsesgavekort steget med 30 procent på et år.
Nye tal fra Epinion, der på vegne af Magasin har undersøgt danskernes gavevaner, understreger behovet for nytænkning indenfor detailhandlen, skriver Rold Skov Bladet.

Magasin har oplevet en markant udvikling inden for efterspørgslen på gavekort og oplevelsesgaver, og den tendens understøttes af Epinions undersøgelse, som viser, at 37 pct. af de adspurgte foretrækker oplevelsesgaver og 20 pct. foretrækker pengegaver - kun overgået af personlige gaver, som topper hos næsten halvdelen af respondenterne.

Hos Magasin ser man alene fra 2014 til 2015 en betydelig vækst i salg af gavekort med 30 pct. svarende til en økonomisk vækst på 33 pct.

- Vi har ting nok, og derfor ønsker vi os oplevelser. Næste trin på behovspyramiden er services, fx at nogen gør noget for mig. Vi ønsker mere tid og at kunne slappe af i en travl hverdag, så det giver kun god mening, at vi ønsker os oplevelser, siger Ann L. Erichsen, der er forbrugerøkonom fra Nordea.

Lise Bloch Thomsen, som er marketingdirektør hos Magasin, er enig.

- Vi ser hvordan vores forretningsmodel hele tiden skal tilpasses, og særligt services er noget, som vi mærker at både mænd og kvinder i alle aldre efterspørger. Vi er gået fra at have 1 til 21 personline shoppere, og nyeste skud på stammen er en beautyshopper, som forhåbentlig kan være med til også at tiltrække dét segment, fortæller hun.

Top fem over sommerens gaveønsker:

Konfirmationsgaven: 1. Oplevelser (32 %) 2. Penge (18 %) 3. Tøj & sko (17 %) 4. Indretning & bolig (12 %) 5. Elektronik (10 %)

Studentergaven: 1. Penge (32 %) 2. Oplevelser (24 %) 3. Elektronik (14 %) 4. Tøj, sko, tilbehør (14 %) 5. Indretning & bolig (14 %)

Bryllupsgaven: 1. Oplevelser (35 %) 2. Penge (23 %) 3. Indretning & bolig (13 %) 4. Elektronik (12 %) 5. Tøj & sko (8 %)
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095