Blodig discountkrig kan koste kæder livet
Flere danske discountkæder overlever kun, fordi de får penge med hjemmefra, vurderer eksperter.
Selv om markedet tilsyneladende allerede er mættet, så fortsætter kampen, der nu handler om at få moderniseret de mange discount-butikker, der allerede findes på markedet.
Blandt andet Aldi har rigtig svært ved at tjene penge på det danske marked, men alligevel kører virksomheden løs med store investeringer i butiksnettet.
- Ingen har lyst til at trække sig fra det danske marked - selv om den ene halvdel af de seks kæder har røde tal. Det beviser Aldi jo. Så der vil fortsat blive investeret i den del af dagligvaremarkedet, vurderer detailekspert og adm. direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia.
Han mener, at kapløbet mellem kæderne har opsplittet aktørerne i et A og et B-hold.
- Der er tryk på konkurrencen, og tre af kæderne, Netto, Rema og Lidl, trækker fra de andre ved at tjene penge og gøre det rigtigt. De andre kæder har behov for at genopfinde sig selv. Discount udvikler sig, så det snarere i dag er lavprissupermarkeder med mere fokus på friskvarer og større butikker, siger han.