23948sdkhjf

Discountvarer er blevet billigere

Det er blevet billigere at købe ind i landets discountbutikker. Det viser Politikens årlige discountpristjek.

Det skyldes øget konkurrence og ringere kvalitet, siger ekspert.

Aldi er den billigste butik i Politikens pristjek, der afslører, at priserne på 37 varer hos de fem største discountkæder i gennemsnit er faldet knap 9 procent siden 2013. I samme periode er prisen på madvarer generelt steget godt 2 procent, viser tal fra Danmarks Statistik.

- Tendensen er, at mange priser på populære varer falder, fordi discountkæderne lægger pres på hinanden. Senest har også Bilka meldt sig i kampen om at være billigst på 1.000 basisvarer, og det er med til at sætte en ny, skærpet dagsorden, siger Henning Bahr, der er direktør i Retail Institute Scandinavia, til Politiken.

- Discountbutikkerne tjekker hinanden hele tiden, og de matcher prisen hver eneste dag, hver eneste time, hvis de vil. Derfor ser vi også, at mange priser er fuldstændig ens på varerne, uanset hvilken butik man handler i, siger Henning Bahr til Politiken.

Prisforskellene i Politikens discountpristjek er da også marginale. Fire kroner adskiller vinderen fra nummer to, og mellem den dyreste og den billigste butik er der blot 17 kroners forskel.

- Vi har i Danmark 25 procent mere salgsareal end gennemsnittet i EU – altså for mange butikker i forhold til antallet af kunder. Så vil man overleve, må man presse prisen, siger Per Østergaard Jacobsen, ekstern lektor hos CBS, til Politiken.

Han har deltaget i flere forskningsprojekter om markedsføring og detailhandel, og han konstaterer, at der er en uundgåelig sammenhæng mellem pris og kvalitet:
- Der er flere udenlandske leverandører, der siger, at Danmark er Europas affaldsspand. At produkter, man ikke ville kunne sælge andre steder, sælger man her, fordi det skal være billigt, siger Per Østergaard Jacobsen til Politiken.

- Konsekvensen er for eksempel, at der er mere fedt i kødet, og juicen er tyndere. Mange varer indeholder syntetiske ting. Og der er ikke fløde i isen. Det er i sidste ende resultatet af, at man har et meget ensidigt fokus på pris, siger Per Østergaard Jacobsen til Politiken.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078