23948sdkhjf

Ny markedsføringlov betyder "business as usual"

Loven bliver klarere og mere tilpasset EU's krav, men der gøres stadigt forskel på selskabsform, når navne offentliggøres.
Regeringens udvalg om markedsføringsloven har netop offentliggjort et forslag til en ny markedsføringslov.

”Der er lagt op til en skarpere, klarere og mere struktureret lov, der i højere grad er strømlinet med de bagvedliggende EU direktiver, hvilket er positivt i en global verden” siger advokat Martin Jørgensen fra Dansk Erhverv, som har deltaget i udvalgets arbejde.

Forslaget til den nye markedsføringslov indeholder kun få ændringer og er derfor i høj grad ”business as usual”. Men det hilses velkomment hos virksomhederne:

”Det er fint, at de ting, der fungerer godt i dag føres videre i forslaget til ny markedsføringslov, samtidig med at vi får en lov, der er bedre struktureret og som er nemmere at navigere i for brugerne af loven, ” siger Martin Jørgensen.

A/S og ApS'er hænges ud
Men Dansk Erhverv havde dog ønsket, at Forbrugerombudsmandens brug af pressemeddelelser i forbindelse med sager også blev omfattet af loven, da de har stor betydning for erhvervslivet.

”Vi mener, at der i højere grad skal skeles til overtrædelsens grovhed, når Forbrugerombudsmanden vurderer, om der skal udsendes pressemeddelelser, og især flere pressemeddelelser med navngivne virksomheder, ” siger Martin Jørgensen og tilføjer.

"Virksomhedernes skal behandles ens uanset selskabsform. I dag gøres der forskel på virksomhederne, så at enkeltmandsvirksomheder anonymiseres, mens selskaber ikke gør. Man bør behandle virksomheder ensartet, så Forbrugerombudsmanden i sager enten altid offentliggør med navns nævnelse eller altid anonymiserer, ” mener Martin Jørgensen, som erkender at der ikke var flertal for ønsket om at få det reguleret i markedsføringsloven.

Generelt er Dansk Erhverv dog tilfreds med forslaget til ny markedsføringslov, som de betegner som afbalanceret og tilgodeser både forbrugernes og virksomhedernes interesser.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125