23948sdkhjf

Hver anden ser supermarkedsture som en sur pligt

Det står særligt slemt til i Danmark.
En ny international rapport fra Nielsen Institute peger på, at knap halvdelen af verdens befolkning ser dagligvareindkøb som en sur tjans, der helst skal overstås så hurtigt som muligt. Andre tal, der er på vej, peger på, at det står særligt slemt til i Danmark.

I undersøgelsen har Nielsen Institute spurgt forbrugere i 61 lande om deres indkøbsvaner. Selvom landene adskiller sig på mange områder, lyder det alligevel samstemmende fra i alt 46 pct. af de 30.000, der har deltaget i undersøgelsen, at dagligvareindkøb er en sur tjans. Det skriver foodculture.dk.

Den manglende glæde ved at shoppe fødevarer overrasker ikke professor ved Aarhus Universitet Lars Esbjerg, der forsker i detailhandel og forbrugeradfærd.

- Indkøb af dagligvarer er en hyppigt tilbagevendende aktivitet, der primært er meget nytteorienteret. Vi har et behov, der skal dækkes. Det kan for eksempel være, at vi mangler mælk eller toiletpapir og dét er bare ikke ting, der er særligt spændende at handle ind. Når det så samtidig er noget, vi skal gøre igen og igen, tager det fornøjelsen ud af oplevelsen, siger Lars Esbjerg og tilføjer:

- Mange er også under tidspres, når de handler ind. De skal måske nå at hente børn og hjem at lave mad, eller de skal videre til en fritidsaktivitet. Så bliver indkøbsoplevelsen noget, der bare skal bare overstås.

Endnu ikke offentliggjorte tal fra et andet rapportarbejde tyder på, at det i Danmark står særlig grelt til med den manglende indkøbslyst og især hos de unge under 35 år.

- Danskerne er virkeligt dårlige til at planlægge deres indkøb. Vi ligger helt i bund, og for de unge er tallene ekstremt lave. I Danmark handler hver femte unge kvinde handler ind dagligt. Når der bare skal laves et hurtigt indkøb, så virker butikkerne ofte uoverskuelige at komme igennem, og dét, at skulle handle en liter mælk, bliver en besværlig oplevelse, fortæller Dorte Wimmer, der er director for Retail Institute Scandinavia og ekspert i nutidens og fremtidens detailhandel og forbrugsmønstre,.

Det er svært at opdrage folk til at planlægge bedre, så fremtidens supermarkeder er i højere grad nødt til også at indrette sig efter den type kunder, der bare gerne vil hurtigt ind og ud igen, når hverdagsindkøbene skal klares, fortæller Dorte Wimmer:

- Danmark er unikt i den forstand, at vi er et af de lande, hvor vi har kortest afstand mellem butik og hjem eller arbejde. Det betyder, at vi nemt kan handle på vejen, og derfor ser vi også, at de små formater fortsat er i vækst, siger hun.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093