23948sdkhjf

Falske konkurrencer fra kendte virksomheder snyder flere

Kampagnerne er blevet mere professionelle.
Vind en sofa fra Ikea eller køb et Spotify-abonnment til kun en krone for tre måneder. Mange vil sikkert ikke høre en alarmklokke ringe, hvis store virksomheder som Ikea eller Spotify udlodder en konkurrence eller starter en kampagne på Facebook.

Det fortæller DR Nordjylland.

Problemet er bare, at det ikke altid er virksomhederne, som står bag. Ifølge Forbrugerombudsmanden bliver et stigende antal danskere snydt af falske annoncer på e-mails og Facebook.

- Vi ser en stigning i antallet af klager, og snydekampagnerne bliver mere professionelle. Derfor falder flere også i fælden, siger chefkonsulent ved Forbrugerombudsmanden Uffe Foged Jespersen til DR Nordjylland.

Det er især e-mails, der frister med falske kampagner og konkurrencer, som lokker kontooplysninger ud af intetanende forbrugere. Når forbrugeren har klikket sig ind for at tegne et billigt abonnement på musiktjenesten Spotify, så tegner forbrugeren i virkeligheden et abonnement hos et svindelfirma, der udbyder opbevaring.

Alene i foråret har Forbrugerombudsmanden modtaget 600 klager om falske Ikea-annoncer. Ikea oplyser, at det handler om både falske konkurrencer på Facebook, men virksomhedens logo bliver også misbrugt via e-mails og sms.

- Det er ung som gammel, der ryger i de her fælder. Det behøver ikke at have noget at gøre med, at man er specielt klog og har en høj uddannelse. Det rammer alle, lyder det fra chefkonsulent ved Forbrugerombudsmanden, Uffe Foged Jespersen.

Et godt råd fra Forbrugerombudsmanden lyder, at man skal sørge for at læse betingelserne i diverse konkurrencer, før man tilmelder sig.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093