23948sdkhjf

E-handlen passerer 100 milliarder kroner årligt

Danskernes lyst til at handle på nettet fortsætter sin tocifrede vækst og udgør nu cirka 10 procent af den samlede detailomsætning.
E-handlens tocifrede vækst fortsætter.

Helt nye tal viser, at danskernes for første gang nogensinde har e-handlet for over 100 milliarder kroner på et år. Det kan Dansk Erhverv konkludere i en ny analyse baseret på netop offentliggjorte tal fra Nets om handlen med varer og services via Dankort.

- Det er en milepæl for dansk e-handel, og intet tyder på, at de tocifrede vækstrater flader ud foreløbig, siger markedsdirektør Henrik Hyltoft, Dansk Erhverv.

Den nye analyse fra Dansk Erhverv viser, at 2. kvartal 2016 endnu engang bød på markante vækstrater for e-handlen, denne gang var væksten på 16,5 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Men selv om e-handlen har vundet indpas hos hovedparten af danskerne, udgør e-handlen med varer i Danmark dog kun ca. 10 pct. af den samlede detailomsætning. Der er således stadig et pænt stykke vej til, at e-handlen kan matche omfanget af den fysiske detailhandel.

Nye undersøgelser fra Dansk Erhverv viser, at mange danskere fortsat er glade for den fysiske butik.

- Væksten i e-handlen understreger behovet for, at virksomhederne møder forbrugerne på deres præmisser, uanset om det er i netbutikken eller i den fysiske butik. Det nye er, at mange steder smelter salgskanalerne sammen – og for mange danskere er det faktisk underordnet, om det er i en fysisk butik eller på nettet, de køber varen, siger Henrik Hyltoft.

I takt med at danskerne køber flere varer og services over nettet, er antallet af varer købt i udlandet også steget. I 2015 e-handlede danskerne varer og services for ca. 24 mia. kr. i udenlandske netbutikker. Men på grund af det høje danske omkostningsniveau har danske netbutikker langt sværere ved at sælge deres varer til udenlandske forbrugere.

- En stor del af den traditionelle grænsehandel er flyttet på nettet. Omfanget af danskernes samlede grænsehandel på nettet viser, at danske butikker er i skarp international konkurrence. Desværre viser analysen også, at trafikken for grænsehandlen nærmest er ensrettet. Det høje danske omkostningsniveau gør, at de danske netbutikker er langt mindre attraktive for udenlandske forbrugere, end de udenlandske netbutikker er for de danske forbrugere, da de udenlandske netbutikker lokker med varer til en lavere moms og uden afgifter, siger Henrik Hyltoft.

Det rammer danske arbejdspladser, når danskerne vælger at handle i udlandet.

- Det betyder, at en række af fremtidens servicearbejdspladser forlader Danmark, siger Henrik Hyltoft.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094