23948sdkhjf

Sol i forsommeren løfter Matas' salg

Detailkæden Matas oplevede fremgang i første kvartal, hvor vejret og flere åbningsdage gav medvind.
Matas, der sælger blandt andet skønhedsprodukter, har oplevet en lille fremgang i sit regnskabsårs første kvartal, der sluttede med juni. Det viser netop offentliggjorte tal.

Matas solgte for 848,1 millioner kroner i de tre måneder, hvilket er en lille stigning. Til gengæld dykkede resultatet en smule.

- Om end det er glædeligt, at omsætningen udviser en ganske positiv udvikling i kvartalet, kan den positive salgsudvikling fortrinsvist tilskrives flere handelsdage samt en bedre solsæson i forsommeren, skriver administrerende direktør Terje List i regnskabet.

Salgsvæksten kunne dog ikke omsættes til flere kroner på kistebunden for Matas, hvis nettoresultat faldt til 84,6 millioner kroner, et par millioner mindre end i samme periode sidste år.

Det var hovedsageligt udløst af, at omkostningerne til markedsføring steg med flere millioner kroner. Det gjorde de, fordi Matas er i gang med en større gentænkning af sit meget populære kundeprogram Club Matas.

- Vi har i kvartalet fortsat udrulningen af en række strategiske initiativer med henblik på at øge den langsigtede vækst i omsætning og indtjening for Matas, og konkret ikke mindst relanceringen af Club Matas, hvor kunderne nu kan vælge individualiserede fordele, der matcher deres købsadfærd, skriver Terje List.

Club Matas fik endnu flere medlemmer i første kvartal og er dermed stadig Danmarks største kundeklub.

Matas har samtidig stadig stærk vækst i sin onlineforretning.

Kommer de købelystne kunder alligevel ned i butikkerne kan de købe en stribe nye produkter.

- Matas har efter kvartalets afslutning underskrevet en hensigtserklæring med Estée Lauder Company vedrørende udrulningen af en række shop-in-shop butikker for det internationalt kendte makeup brand M·A·C, skriver Matas om, hvad der sker resten af året.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078