23948sdkhjf

Netbutikker glemmer kundeoplevelsen

Nethandlen vokser, men alligevel formår detailbranchen ikke at tjene penge på webshops.
En ny analyse fra konsulenthuset Accenture viser, at danske detailforretninger har svært ved at tjene penge på deres webshops, skriver markedsføring.dk.

Af analysen fremgår det, at detailforretninger, der udelukkende har en webshop, er vokset mest (15-20 pct.), men ingen af disse formår at tjene penge.

Detailforretninger med flere salgskanaler, for eksempel fysisk butik og webshop, er blot vokset med mellem to og fem pct., men de har derimod en lille indtjening på tre pct.

- Rigtig mange detailforretninger har haft fokus på at være til stede med en webshop, og så har de formodet, at salget ville komme af sig selv, fordi de var konkurrencedygtige med en ny salgskanal, siger Kim Bech, der står i spidsen for Accenture Digital i Danmark.

- Det kan også være med til at drive vækst, men en digital salgskanal giver en række nye omkostninger som fx forsendelse af varer og omkostninger til drift af hjemmeside, og det har naturligt en konsekvens for indtjeningen, fortsætter han.

Han råder detailhandlen til at fokusere mere på kundeoplevelsen.

- Hvis man ser webshoppen som virksomhedens lillesøster-salgskanal eller som en spejling af en fysisk butik, så vil man aldrig lykkes, siger Kim Bech.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099