23948sdkhjf

Smykker og briller skal sikre guld til dansk eksport

Den danske eksport af designprodukter som briller, ure og smykker skal bankes endnu højere op. Og det kan ske i samarbejde med den samlede modebranche, skriver Finans.

I 2015 voksede den danske eksport af tøj med 7 pct. til 26 mia. kr. Dertil kommer en meget stor milliardeksport af andre modeprodukter – især briller og smykker.

- Dansk mode står stærkt, og vi har allerede tæt samarbejde med andre inden for design om eksportfremstød ude i verden. Det kan uden tvivl udbygges endnu mere til gavn for den samlede danske eksport, siger adm. direktør Thomas Klausen fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil til Finans.

Ifølge Guldsmedebranchens Leverandørforening er der ikke samlede tal for den danske eksport af ure og smykker.

Børsnoterede Pandora A/S tegner sig dog for en stor del med en omsætning på 16,7 mia. kr. i 2015 efter en vækst på 40 pct. og med salg til 100 markeder.

- Da vi er et lille land med et begrænset hjemmemarked, har vi historisk set tradition for eksport. Så det at etablere sig på nye markeder ligger dybt forankret og er næsten en forudsætning for succes, vurderer direktør Jens R. Møller, Guldsmedebranchens Leverandørforening, over for Finans.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078