23948sdkhjf

6 grunde til at store firmaer ikke kan forny sig

Den gamle hvidevarekæde Skousen og radio-tv-kæden Fona er skoleeksempler på, hvorfor store ældre virksomheder går i stå og bliver overhalet af andre. Det sker i stadig flere tilfælde, påpeges det i ny rapport. Her er seks grunde til, at større ældre virksomheder går i stå.
Den gamle hvidevarekæde Skousen tog indtil for få år siden ikke internethandlen alvorligt. Kæden kom ud i økonomiske vanskeligheder. I dag er den overtaget af Whiteaway.com , som har haft stor succes med salg af hvidevarer på nettet og efter overtagelsen af Skousen også salg gennem fysiske butikker.

Radio, tv og mobilkæden Fona ændrede ikke koncept i årevis, selvom netop elektronikbranchen i høj grad har forandret sig. Konkurrenter som Elgiganten løb med omsætningen og kunderne. Nu er Fona – din lokale radiohandler – under rekonstruktion. I skrivende stund ser det ud til, at kun en mindre kæde overlever. Over halvdelen af Fona-butikkerne er blevet lukket.

Ifølge Mikael Vest, grundlægger af strategihuset Vinderstrategi A/S og forfatter Danmarks mest solgte strategibog ”Strategi i Vindervirksomheder”, er det oprindelige Skousen og Fona typiske eksempler på, at ældre virksomheder har svært ved at forny sig.

For det første har mange af disse virksomheder i højere grad fokus på omkostningsbesparelser end på innovation. Inden for detailhandel er den nye tendens ”showrooming”, hvor butikkerne fungerer som et udstillingsvindue og testcenter for produkterne, hvorefter mange kunder går hjem og bestiller varen på nettet.
Men den tendens opfangede Skousen og Fona aldrig.

Det andet forhold er, at de store gamle virksomheder tøver med at ”tage konkurrencen op med sig selv”, at disrupte deres egen forretningsmodel. De ønsker ikke at kannibalisere på deres egen omsætning, men i stedet oplever de, at andre gør det.

Det tredje forhold er, at ledelsesengagementet svigter i nogle af de virksomheder, som har været med i mange år. Erfaring og viden om en branche er godt at have, men i dagens komplekse konkurrencesituation, hvor konkurrenten kun er et klik væk, kan erfaring i nogle tilfælde kun bruges til at løse fortidens problemstillinger.

Det fjerde forhold er, at store virksomheder ofte bliver for komplekse. De forstår ikke at holde sig smidige og evner ikke at omstille sig hurtigt. Værdikæden er for tung og bred. TDC er et eksempel. TDC dækker over mange brands til forskellige formål. Virksomheden er samtidig blevet optimeret dramatisk år efter år for at imødekomme ejernes krav om udbytte. Nu fremstår virksomheden som udpint og ude af stand til at fostre nye ideer.

Det femte forhold handler ifølge Mikael Vest om kortsigtet ejerskab. Kortsigtede ejere begrænser mange større virksomheders muligheder for at satse på langsigtet udvikling. Og lige netop i disse tider er det vigtigt at have det lange lys på

Det sjette forhold handler om, at store virksomheder ofte disponerer over en række forskellige forretningsaktiviteter. Men det er ifølge Mikael Vest for sjældent, at de store virksomheder stiller sig selv det spørgsmål om de stadig er de bedste ejere til disse aktiviteter.

Mikael Vests vurderinger matcher i høj grad en ny rapport om store virksomheder, som netop er kommet fra Boston Consulting Group, en af verdens mest anerkendte konsulentvirksomheder indenfor strategi og ledelse.

Boston-gruppen påpeger, at mange af de helt store virksomheder er ved at stivne i deres forretningsmodel. De bruger masser af kræfter på at optimere og rationalisere og vride mest muligt ud af virksomheden.
De tilbyder aktionærerne store aktietilbagekøb, men de glemmer at udforske nye forretningsområder og en dag går de helt i stå.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188