23948sdkhjf

Fire år efter lukkelovens afskaffelse: De lange åbningstider gør os frie

I dag er det præcis fire år siden, at lukkeloven reelt blev afskaffet.
Gik man en tur gennem en almindelig provinsby en oktoberaften i 2010, ville gaden højst sandsynligt være gabende tom. Med undtagelse af en enkelt bodega eller café ville butiksfacaderne være mørke, og dagen for de handlende ville være slut.

Gik man gennem samme gade sent om aftenen to år senere, i 2012, ville den lokale Netto, Bilka eller Fakta lyse op i mørket, skriver Kristeligt Dagblad.

I morgen er det nemlig præcis fire år siden, at lukkeloven reelt blev afskaffet, og det gav butikkerne mulighederne for at holde åbent på de dage, de ønskede, samt så længe, de ønskede.

En mulighed, som ledelsen i Dansk Supermarked udnyttede ved at udvide de gamle åbningstider, så landets Bilka- og Nettobutikker begyndte at have åbent fra klokken 8 om morgenen til klokken 22.

Ifølge Mads Hvidtved Grand, pressechef i Dansk Supermarked, har efterspørgslen på de sene indkøb oversteget enhver forventning, supermarkedskæderne havde:

- Da vi udvidede vores åbningstider første gang, forventede vi en vis efterspørgsel fra nogle af de forbrugere, der måske ønskede at handle lidt senere, men den kraft, det slog igennem med, var der ingen af os, der havde forudset. Indkøbsmønstret ændrede sig markant på meget kort tid ved at blive spredt over mange flere timer.

Derfor har Dansk Supermarked netop udvidet åbningstiden for 15 af deres Netto-butikker, så de i dag har åbent døgnet rundt.

Hos Institut for Centerplanlægning har administrerende direktør, Per Nyborg, fulgt danskernes indkøbsvaner siden lukkelovens afskaffelse, og han genkender efterspørgslen på at købe ind på skæve tidspunkter, som han ser som et udtryk for, at forbrugerne ønsker mere frihed:

- Der har været et markant skift i den måde, man handler på, med afskaffelsen af lukkeloven. Dagligvareindkøb er især blevet spredt meget mere ud i døgnets timer, end de nogensinde før har været, fordi vi i dag har muligheden. Det giver nogle frihedsgrader, som forbrugerne ikke har haft før, hvor selve det at købe ind bliver en mindre stressende oplevelse, fordi man kan henlægge det til tidspunkter, der passer bedre ind i hverdagen. Så der er ingen tvivl om, at det er de danske forbrugere, der er de store vindere med den nye lovgivning.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078