23948sdkhjf

Undersøgelse: Danskerne vil have butikker med miljømærkede varer

Næsten hver anden dansker mener, at det betyder meget for dem, at deres supermarked har et stort udvalg af miljømærkede varer, viser en ny undersøgelse.
Udbuddet af produkter, der er svanemærket eller mærket med EU-Blomsten, er fordoblet på bare fem år. I begyndelsen af 2011 var der færre end 6.000 miljømærkede produkter og serviceydelser, mens tallet i dag er oppe på mere end 12.000. En del af disse produkter er at finde på supermarkedernes hylder – og det bør de også være, hvis det står til forbrugerne:

Ifølge en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark, betyder det nemlig meget for næsten hver anden dansker (45 procent), at deres primære supermarked har et stort udvalg af miljømærkede produkter.

- Det er meget positivt, at hver anden dansker tillægger det stor værdi, at deres supermarked har et stort udvalg af miljømærkede varer. Vores fornemmelse er, at detailhandlen også godt er klar over den stigende interesse for miljømærkede produkter. Det ser vi for eksempel ved, at hele 13 butikskæder i år bakker op om vores store efterårskampagne, siger Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Men undersøgelsen viser også, at der er stadig er plads til forbedringer. Det er nemlig under halvdelen (42 procent) af de adspurgte, der finder alle de varianter af miljømærkede varer i deres primære supermarked, som de ønsker sig. Og tilsvarende er det under halvdelen (42 procent), der synes, at de miljømærkede varer er lette at finde i deres primære supermarked. Derudover svarer hver fjerde dansker, at de indimellem er nødt til at handle i flere forskellige supermarkeder for at få alle de miljømærkede produkter, som de ønsker.

- Tallene peger på, at danskerne gerne ser en endnu højere prioritering af miljømærkede varer i deres foretrukne supermarkeder – og at mange butikskæder endnu ikke har udnyttet hele det potentiale, som miljømærkede varer rummer. Vi oplever samme tendens i henvendelser fra forbrugere, der jævnligt spørger os, hvor de kan finde de forskellige miljømærkede produkter, fortæller Martin Fabiansen.

Med kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen” sætter Miljømærkning Danmark i uge 40-41 fokus på miljømærkerne. Formålet med kampagnen er blandt andet at øge andelen af danskere, der ser efter miljømærkerne, når de køber ind – og at øge danskernes kendskab til det store udvalg af miljømærkede produkter.
Fakta: Danskerne om supermarkedernes udvalg af miljømærkede varer:
• 45 procent af danskerne er helt eller delvist enige i, at det betyder meget for dem, at deres primære supermarked har et stort udvalg af miljømærkede produkter
• 42 procent af danskerne er helt eller delvist enige i, at de finder alle de varianter af miljømærkede varer i deres primære supermarked, som de ønsker sig.
• 42 procent af danskerne er helt eller delvist enige i, at de miljømærkede varer er lette at finde i deres primære supermarked
• 25 procent af danskerne er helt eller delvist enige i, at de ind i mellem er nødt til at handle i flere forskellige supermarkeder, for at få alle de miljømærkede produkter som de ønsker.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1006 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 26. august -1. september 2016.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094