23948sdkhjf

Globale forbrugere er vilde med danske dyner og møbler

Mens dele af detailhandlen fortsat er presset i mange lande, stormer den danske Jysk-koncern frem.
Selvom regnskabet for 2015/2016 ikke er endeligt afsluttet, kan ejeren, dynekøbmand Lars Larsen, konstatere, at året giver ny rekord.

I hvert fald målt i størrelsen på omsætningen i selskabet Jysk Nordic, der omfatter driften af tæt ved 1.100 butikker i en lang række lande. Det skriver Finans.

Administrerende direktør Jan Bøgh fastslår nemlig, at omsætningen i hans del af Jysk-koncernen er steget med 11 procent i regnskabsåret, der blev afsluttet ved udgangen af september. Det betyder, at salget nåede 12,8 mia. kr.

- Set i forhold til, hvordan markedet udvikler sig i flere lande inden for produkter til hjemmet, er det meget tilfredsstillende. Vi har organisk vækst i alle lande - også der hvor salget generelt er faldende, siger Jan Bøgh til Finans.

I det forløbne år har Jysk Nordic ekspanderet med 69 nye butikker, der er med til at trække væksten. Men ifølge Jysk-chefen var fremgangen på 6 procent målt alene på de eksisterende butikker. Netop det er afgørende for den globale detailhandel, hvor andre aktører henter store dele af deres vækst ved ekspansion.

- Vi vil fortsat udvide med nye butikker, men vi skal også kunne vokse alene på de forretninger, som vi har. Det viser året, at vi kan, mener Jan Bøgh.

Jysk Nordic driver butikker lige fra Danmark, Polen og Norge til blandt andet Ukraine, Storbritannien og Kina. Derfor er selskabet også påvirket af valutakurserne, hvor det forløbne år igen har budt på udfordringer med en høj dollarkurs, som påvirker indkøbene.
Læs mere om: Jysk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104