23948sdkhjf

Fire gode råd til at sælge online i udlandet

Hvad skal der til for at få succes med international e-handel og hvordan starter du projektet op, så du kontrollerer investering og risici?
Når man sælger i udlandet er man oppe mod dygtige lokale konkurrenter, der automatisk har nogle fordele i konkurrencen med dig - som for eksempel lavere forsendelsesudgifter, nemmere returhåndtering og kulturel forståelse, skriver Dansk Erhverv.

Derfor er det vigtigt at du går ind i et nyt marked med åbne øjne og den første vigtige opgave er at vurdere, om din virksomhed reelt har noget at komme med.

Dansk Erhverv har bedt Max Riis Christensen, som er CEO og partner i virksomheden MakesYouLocal og har arbejdet med e-handel siden 1999, om at komme med sine fire bedste råd til at starte en e-business op i udlandet.

4 gode overvejelser at gøre inden projektet startes op

1. Har din virksomhed en vedvarende konkurrencefordel?
Som virksomhed skal man skabe sig et overblik over konkurrencesituationen i det nye marked. Kan du se jeres webshop få succes, når du sammenligner jeres samlede tilbud med de andre online konkurrenter. Er der kunder der vil vælge jer over andre, f.eks. på grund af sortiment, prisniveau, leveringstid, returvilkår, tillid eller helt andre relevante kriterier?

2. Kan din virksomhed levere en problemfri købsoplevelse?
Hvis du ikke er klar til at lave en webshop, der med lokale kunders øjne giver en god og problemfri købsoplevelse, så bliver det svært. De lokale konkurrenter er dygtige og kompromiser på betalingsmetoder, distribution eller andet gør det endnu sværere at vinde kunderne.

3. Reserver et marketingbudget
Det koster penge at starte op i et nyt land. Sørg for at have et budget der gør det muligt at lave nogle indledende investeringer. Du har brug for adgang til marketing-specialister der forstår markedet, du har brug for at teste kanaler, lave fejl og prøve igen. Det kræver en investering at få hjulene i gang og starte en positiv spiral med glade kunder, der kommer tilbage og køber igen.

4. Kan din virksomhed følge med i markedet fra dit skrivebord?
Det kan du nok ikke og derfor er det vigtigt at have adgang til en lokal e-handelsspecialist. Det behøver blot at være nogle timer hver måned. Du har brug for viden til at kunne tage de rigtige beslutninger omkring den daglige drift, kundernes vilkår og dine kampagneaktiviteter. Det hjælper dig til at fastholde din konkurrencefordel, sikre din shop møder kundernes forventninger og at du får det optimale ud af dit marketingbudget.


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11