23948sdkhjf

Normals markedsføring var vildledende

Normal A/S kunne ikke dokumentere, at de solgte en række produkter billigere end konkurrenterne.
Når en butik markedsfører sine produkter med, at forbrugerne sparer penge ved at handle i butikken, fordi produkter er billigere end hos konkurrenterne, så skal butikken kunne godtgøre, at det er rigtigt.

Normal sammenlignede sine egne priser med priser, som de oplyste i øvrigt var gældende på markedet (”markedspris”). Men de kunne ikke dokumentere, at de priser, de brugte i sammenligningen, faktisk var markedsprisen, og sammenligningen var derfor vildledende.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Forbrugerombudsmanden har nu indskærpet over for Normal, at virksomheden kun må bruge en sådan sammenligning, hvis den kan dokumentere, at det samme produkt samtidig sælges til den oplyste markedspris på den del af markedet, som det er rimeligt og relevant at sammenligne med.

Normal må heller ikke benytte vendingen ”fast lav underpris”, med mindre dokumentationen for markedsprisen er på plads.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage over en række besparelser, som butikskæden lovede forbrugerne og bad Normal om dokumentation for de prisundersøgelser, som virksomheden lagde til grund for besparelserne.

Den dokumentation, som Normal kunne fremlægge, opfyldte ikke markedsføringslovens krav.

Normal har oplyst, at virksomheden tager Forbrugerombudsmandens afgørelse til efterretning og vil indrette sin fremtidige markedsføring i overensstemmelse med afgørelsen.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, siger:

- Prissammenligning i markedsføring kan være helt i orden, men det er vigtigt, at sammenligningen er korrekt, relevant og i øvrigt kan dokumenteres. Ellers bliver forbrugerne jo vildledt, når de skal beslutte, hvor de vil købe deres varer.

- Det er vildledende overfor forbrugerne, hvis en butik markedsfører sine produkter som billigere end konkurrenternes på et udokumenteret sammenligningsgrundlag. Det udsætter samtidig de virksomheder, der sælger de samme produkter, for en unfair konkurrence.

Om markedsføringslovens § 3 om vildledning

Ifølge markedsføringslovens § 3 må virksomheder ikke anvende vildledende eller urigtige oplysninger eller udelade væsentlige informationer i markedsføringen, hvis det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes økonomiske adfærd på markedet.

Alle angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125