23948sdkhjf

Sådan ruster du din netbutik til julehandlen

Her er tre netbutikkers råd om, hvad du kan gøre, for at forøge dit salg op til jul.
Julehandelen er allerede så småt ved at starte, og det betyder naturligvis at der er fuld fokus på julesalget hos netbutikkerne.

Vi har bedt tre vidt forskellige butikker fortælle, hvad de gør, og dele deres bedste tips for at få mest ud af julehandelen.

Hold øje med kundens gavebudget
Det første gode råd kommer fra computerbutikken Refurb.dk. Her fortæller udviklingschef Jakob Kokfelt, at man op til julemånederne ændrer på sorteringen af sortimentet på kategorisiderne, for at gøre det lettere at finde noget, der holder sig indenfor et almindeligt gavebudget.

- Kundegruppen i december er typisk børnefamilier, så produktlisten er sorteret, så de kraftige og lidt dyrere computere rykkes ned i bunden af siderne, til fordel for de billigere modeller, der sælger bedst til børn. Derudover gennemgår vi alle kategorisider, for at sikre at der er ”varer på alle hylder” i butikken, forklarer han.

Tænk mobil først
Jakob Kokfelt fortæller også, at der er særligt fokus på optimering til mobiltelefonen i år. Her har checkout og købsflow fået ekstra opmærksomhed i udviklingsafdelingen.

Dem har vi talt med:

Computerbutikken Refurb.dk
Livstilsbutikken trendyliving.dk
Oplevelser fra DuGlemmerDetAldrig.dk

Læs også mere om: mobile-first
Flere og flere netbutikker skifter i dag til et mobile-first mindset, dvs. at man først optimerer siderne til mobil og tablet, og først derefter sørger for at de også fungerer optimalt på en bredere skærm.

- Mange shops glemmer stadig
løbende at tjekke shoppen på mobilen, og det kan betyde mistet omsætning, for i dag foretages de fleste søgninger på mobil og tablet, lyder det andet råd før julesalget sætter ind.

Vær kreativ på sociale medier
Hos trendyliving.dk fortæller ejer Jacob Friis-Christensen om gode erfaringer med Facebook i december. Sidste år lavede de en julekalender, hvor der hver dag deles et særlig godt tilbud. Det var en fin succes, og noget som man vil gentage i år.

- Netop ideen med en julekalender giver en god kontinuitet og stærk synlighed, fordi følgerne kommer ind på siden dagligt. Dermed styrkes virksomhedens brand i kundernes bevidsthed, forklarer han om den mulighed.

Hvis man ikke allerede har en facebook side med en god stak følgere, så kan det også være en god måde at starte på, lyder et andet af hans råd. Ved at booste en række opslag, får man hurtigt opbygget en facebook side, som også senere kan bruges i markedsføringen af butikken.

Gør det let at finde gaver
De sidste tip kommer fra DuGlemmerDetAldrig.dk, og handler også om at gøre det let for kunden at finde det rette produkt. De har lavet en række omfattende guides til formålet, for eksempel ved at lave 50 julegaveideer til manden.

- I mange shops kan det være vanskeligt at danne sig et hurtigt overblik over, hvad der fungerer bedst som julegave. Derfor kan det som butik være en rigtig god ide at dele data med kunderne, så de slipper for at skulle lede hele butikken igennem, forklarer han.

Andre kunder foretrukne valg kan også markeres på kategorisider med ord som ”bestseller” eller ”årets julegaveide”, så man på den måde hjælper andre kunder. det giver samtidig mulighed for at fremhæve nogle af de produkter, man ønsker at øge salget på.

Det kan du gøre:
- Udvælg varer, der holder sig indenfor et normalt gavebudget
- Har du produkter, der tiltaler børnefamilier, så få dem med
- Sørg for at der er noget i den prisgruppe indenfor alle kategorier af varer
- Sørg for at din side kan anvendes å mobiltelefon - prøv den som minimum grundigt selv med din egen mobil
- Brug facebook, instagram og lignende og slå dine tilbud op.
- Lav en julekalender med dagens tilbud eller gaveide
- Saml en særlig side med 20, 30 eller 50 gaveideer
- Brug "det klikkede andre på" til at hjælpe kunder på vej.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11