23948sdkhjf

Dansk Erhverv efterlyser mildere købelov efter Apple-sag

Dansk Erhverv efterlyser en revision af købeloven efter en sag, hvor Apple har tabt til utilfreds kunde.
David Lysgaard trak sig fredag sejrrigt ud af et opgør mod giganten Apple ved retten i Glostrup. Han havde ikke fået en spritny iPhone i erstatning for en defekt af slagsen, og det skulle han have haft.

Danske Erhverv er enig med retten, men så gerne en revision af købeloven.

Den foreskriver for nuværende, at forbrugeren kan ophæve et køb, hvis ikke et identisk produkt kan gives i erstatning.

- Vi er enige i dommen. Som købeloven er i dag, så mener vi, at afgørelsen er den, man skal nå frem til.

- Men vi så gerne, at reglerne blev lidt mere fleksible, siger Bo Dalsgaard, jurist hos Dansk Erhverv.

Med den teknologiske udvikling er producenter af elektronik nemlig stillet helt anderledes, end de var, da loven blev skrevet.

Nye produkter kommer i en lind strøm, og produkter bliver samtidig langt hurtigere mindre værd.

Det åbner op for, at kunder kan spekulere i, at et selskab skal levere præcist samme produkt eller give kunden sine penge tilbage.

- En forbruger kan teoretisk set i dag købe et fjernsyn til 10.000 kroner og så små to år senere klage og kræve at få et helt nyt fjernsyn af præcis samme type og model.

- Kan selskabet ikke levere det, så skal han have sine 10.000 kroner tilbage og kan så gå ud og købe et tilsvarende fjernsyn for 7000 kroner og stikke 3000 kroner i lommen, siger Bo Dalsgaard.

Han understreger, at Dansk Erhverv ikke mener, at butikker skal kunne ombytte varer til nogle, der har en markant lavere værdi end det originale.

- Vi taler slet ikke for, at kunder skal tvinges til at acceptere produkter, der er mindre værd eller ser mærkbart anderledes ud.

- Men vi synes godt, at man kunne acceptere, at en kunde fik et produkt med samme udseende og samme specifikationer, men måske ikke præcis den samme model, siger Bo Dalsgaard.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203