Bliv bedre til E-handel - Det skal du kunne

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Kun en femtedel af de danske e-handelsvirksomheder er dygtige – resten mangler meget endnu, viser ny analyse. Her kan du læse, hvad de mangler og hvad de skal have styr på.

Det lyder nemt at sætte en webshop op, men i praksis er det krævende – it-mæssigt, kapitalmæssigt og personalemæssigt, hvis man skal være en succesfuld e-handler.

Man skal have en e-handelsplatform, der ikke senere bliver en flaskehals for øget forretningsomfang.

Man have et CRM-system – Customer Relations Management – der holder styr på kundekontakter og kunderelationer.
Man skal have en CMS-kapacitet – et system, der styrer indholdet. Platformen skal være forbundet til ens økonomisystem.
Der skal styr på betalingssystemerne, og der kan være brug for særlige systemer til at være aktiv på sociale medier.
Kapitalmæssigt er det krævene, fordi e-handel kræver betydelige investeringer i IT og logistik.

Personalemæssigt er de vigtigt at finde folk, de har kompetencer på de ovenævnte IT-områder, og de hænger ikke på træerne.

Læs også: Markedsføring: Sats på netsalg til ældre

Disse forhindringer kan være en del af forklaringen på, at danske e-handelsvirksomheder langt fra udnytter deres potentiale, som det fremgår af en ny omfattende analyse af branchen, som Erhvervsstyrelsen har foretaget.

For at være konkurrencedygtig skal man bl.a. have styr på data og bruge dem aktivt, så man kan tilbyde kunderne det de mest efterspørger.
Man skal lave nyhedsbreve til kundebasen – det gør kun 36 pct. af de danske e-handelsvirksomheder.
Man skal også kunne foreslå kunderne supplerende varer i forhold til, hvad de normalt køber – det gør kun 21 pct. af de danske e-handels-virksomheder.

Fire nødvendige styrker

For slå igennem overfor kunder er det nødvendigt at stå stærkt på fire områder:

• Mans skal være troværdig – dvs. holde, hvad man love på nettet og levere varen til aftalt tid. Det kræver logistik og lagerstyring

Læs også: Skuffene detailsalg presses af udenlandsk netsalg

• Man skal give kunderne mulighed for dialog, via e-mail, chat, telefon eller på anden vis, så de kan føle sig trygge, før, under og efter købet.

• Det skal være bekvemt at foretage en handel uanset om, man gør det via PC, tablet eller smartphone.

• Man skal gøre e-handel relevant for kunden ved at bruge viden om kundens tidligere adfærd på ens site, og tidligere køb. Derved kan man opnå mersalg.

For mange kan kun det basale

Analysen opdeler de danske e-handelsvirksomheder i fire kategorier:

• De basale, der kun tilbyder kunderne en simpel købsoplevelse. De udgør 11 pct. af det totale antal danske e-handels-virksomheder. Her findes mange af de små og nystartede e-butikker.

• De ambitiøse. De har bedre styr på logistikken på basis af automatiske systemer. Derimod kniber stadig med bekvemmeligheden – kundeoplevelsen er forskellig afhængig om, man tilgår sitet med pc, tablet eller smartphone. De ambitiøse udgør 42 pct. af de danske e-handelsvirksomheder. Et godt eksempel er BS Camping, der sælger camping udstyr i Norden for 3 mio. kr.

• De avancerede har en høj troværdighed, mange muligheder for kundedialog, men de mangler stadig relevansen – evnen til at tilbyde kunderne, hvad de gerne vil have udover det, som de rent faktisk køber. De avancerede udgør 28 pct. af de danske e-handelsvirksomheder. Et godt eksempel på en avanceret webvirksomhed er Jysk

• De sublime – 20 pct. af alle danske e-handelsvirksomeheder – de står sig godt på alle områder, både troværdihed, kundedialog, bekvemmelig og relevans, evnen til at tilbyde kunden det hun ønsker sig. Et godt eksempel på en subblim e-handelsvirksomhed er vvs-grossisten Brødrene A.O. Johansen

For mange e-handelsvirksomheder – især dem, der også i forvejen har fysiske butikker, handler det også om at kunne kombinere de fysiske butikker og net butikker, så de supplerer hinanden. F. eks. ved, at man kan hente net købte varer i en kædes fysiske butikker.


Hold dig opdateret med RetailNews

Kommentarer

Morten Atke Nüchel
Jeg tror problemet ligger delvis i at det koster en del tid og resurser at kører effektiv e-commerce. Det er ofte store virksomheder som JYSK eller A. O Johansen man læser om. Ofte er det de små og mellemstore virksomheder der har det svært med e-commerce.

Jeg har skrevet lidt om det på min bog www.rebootretail.dk men generelt skal der et andet mindset til hos SMV webshops.

Man skal turde at satse helhjertet på e-commerce og tage de nødvendige investeringer der skal til for at få succes online

Platform og rådgivning er naurligvis også en væsentlig del af mixet.

Morten Atke Nüchel
COO SUMOstudio

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Lauritz-direktør fratræder efter eget ønske

Mette Rode Sundstrøm stopper efter 12 år som direktør for auktionshuset Lauritz.com.

Coop udskifter samtlige kasseterminaler

Butikker raser mod Nets: Tager kunder som gidsler i opgør

Butikkerne kritiserer Nets for at begrænse konkurrence ved at blokere for MobilePay på betalingsterminaler.

Svensk byggevarekoncept åbner sin første butik i Danmark

Frit marked giver dyrere medicin

Målet var store prisfald, da salget af håndkøbsmedicin blev givet frit. Nu stiger de samlede priser, og ingen går efter de gode tilbud.

Nordea har fældet hemmelig dom over PostNords kvaler

Nordea har leveret en rapport om PostNord. Rapporten er dog hemmelig, skriver Transportministeriet.

1

Skatteministeren erkender problemer med Skats beslaglæggelser

Autoforhandler Thomas Brix fik konfiskeret sin bil af Skat, fordi han nægtede at betale 600.000 kroner, som han uretmæssigt blev afkrævet på grund af seks rammer øl og vin i bilen

Landbruget håber danskerne vil betale for glade svin

En ny mærkning af dyrevelfærd får forhåbentligt danskerne til at vælge det dyrere og mere dyrevenlige kød.

Butikker anmeldes for at sælge gammel håndkøbsmedicin

Trods dom: Forhandlere får nye klager over brugte telefoner

Forbrugerrådet Tænk klager over Apple-forhandlere. De udleverer stadig ikke nye telefoner i bytte for defekte.

Udviklingsminister: Bliv ved med at sende tøj til Afrika

Vi køber 16 kilo tøj om året, men lader de fem blive i skabet

Ugens grin: Trafikuheld med efterveer

Strategiskift koster op til 100 jobbet hos Jack & Jones

Lego vinder årets fornemmeste pris i dansk detailhandel

1

Irma bejler til jyderne igen

Trods flere mislykkede forsøg har Irma ikke opgivet Jylland endnu.

Røde Kors klar til at droppe genbrugstøj til afrikanske lande

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Utrygge erhvervsdrivende: Vi vil have Helsinge tilbage

Ikke lovkrav om tilbagebetaling af fragt ved delvis fortrydelse

Klart og overraskende svar fra Forbrugerombudsmanden.

Ikea satser på online

Om ti år kan e-handlen være større end den traditionelle handel, mener koncernchef.

1

Nyt boligprojekt skal huse både Netto og Føtex

Entreprenørvirksomheden KPC bygger boliger og butikker i Kgs. Lyngby.

OVERBLIK: Råddent kød truer Brasiliens milliardeksport

EU beder Brasilien om frivilligt at indstille kødeksport

Brasilianerne har angiveligt afvist en anmodning fra EU om frivilligt at stoppe kødeksport til medlemslandene.

Genbrugstøj fra vesten ødelægger afrikansk tøjindustri

Dansk Supermarked stopper salget af seks olivenolier

Annoncører flygter fra YouTube - vil ikke ses før hadvideoer

Unge køber hellere takeaway end færdigretter

Kasi-Jesper taber retssag til Pandora

FAKTA: Sådan måles forbrugernes økonomiske optimisme

Forbrugerne har fundet forårsoptimismen frem

Lederne investerer millionbeløb i chokoladebutikker

Hanne fra Næsby er landets sødeste kassedame

Nemlig.com klar med ny hjemmeside

Købmand er klar til at bryde loven for at fange røvere

DF og S vil presse skatteminister til kamp mod sort arbejde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nye panderetter fra Kryta

Snackpizzaen som alle elsker!

Kom og se PALOMAT® på PPDexpo i Budapest, Ungarn

Infoskærme til intern kommunikation i virksomheden

Konference om forsynings sektorernes fremtid

Har i sagt nej til en ordre for nyligt?

Beskyt varerne med bølgepap

Udendørs skilte

Har du brug for en (grafisk) hånd?

Karakterfuldt gulv til kræsne fagfolk

Konference: Hvordan skal forsynings sektorerne fremadrettet reguleres og organiseres?

JEROS jorden rundt

Simas kunne regne den ud

Integrationer gør dit administrative arbejde enklere

Papkasser til forsendelse

Konference om den fremtidige Forsyningsstrategi

Se hvordan K. Hartwall kan hjælpe dig

Nye produktbrochurer fra Triplan

Spar ressourcer med digitaliseret faktura håndtering

Spar ressourcer med digitaliseret faktura håndtering

Hvad har stregkoder til fælles med dine frysetørrede hindbær?

WMS: Hvad kan det, og har vi brug for det?

JEROS Worldwide

Store prisforskelle på færdigblandet beton

Fakta har sikret udvendigt salgsareal med rullejalousier fra Kronborg Sikri...

Send til en kollega

0.399