Bliv bedre til E-handel - Det skal du kunne

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Kun en femtedel af de danske e-handelsvirksomheder er dygtige – resten mangler meget endnu, viser ny analyse. Her kan du læse, hvad de mangler og hvad de skal have styr på.

Det lyder nemt at sætte en webshop op, men i praksis er det krævende – it-mæssigt, kapitalmæssigt og personalemæssigt, hvis man skal være en succesfuld e-handler.

Man skal have en e-handelsplatform, der ikke senere bliver en flaskehals for øget forretningsomfang.

Man have et CRM-system – Customer Relations Management – der holder styr på kundekontakter og kunderelationer.
Man skal have en CMS-kapacitet – et system, der styrer indholdet. Platformen skal være forbundet til ens økonomisystem.
Der skal styr på betalingssystemerne, og der kan være brug for særlige systemer til at være aktiv på sociale medier.
Kapitalmæssigt er det krævene, fordi e-handel kræver betydelige investeringer i IT og logistik.

Personalemæssigt er de vigtigt at finde folk, de har kompetencer på de ovenævnte IT-områder, og de hænger ikke på træerne.

Læs også: Markedsføring: Sats på netsalg til ældre

Disse forhindringer kan være en del af forklaringen på, at danske e-handelsvirksomheder langt fra udnytter deres potentiale, som det fremgår af en ny omfattende analyse af branchen, som Erhvervsstyrelsen har foretaget.

For at være konkurrencedygtig skal man bl.a. have styr på data og bruge dem aktivt, så man kan tilbyde kunderne det de mest efterspørger.
Man skal lave nyhedsbreve til kundebasen – det gør kun 36 pct. af de danske e-handelsvirksomheder.
Man skal også kunne foreslå kunderne supplerende varer i forhold til, hvad de normalt køber – det gør kun 21 pct. af de danske e-handels-virksomheder.

Fire nødvendige styrker

For slå igennem overfor kunder er det nødvendigt at stå stærkt på fire områder:

• Mans skal være troværdig – dvs. holde, hvad man love på nettet og levere varen til aftalt tid. Det kræver logistik og lagerstyring

Læs også: Skuffene detailsalg presses af udenlandsk netsalg

• Man skal give kunderne mulighed for dialog, via e-mail, chat, telefon eller på anden vis, så de kan føle sig trygge, før, under og efter købet.

• Det skal være bekvemt at foretage en handel uanset om, man gør det via PC, tablet eller smartphone.

• Man skal gøre e-handel relevant for kunden ved at bruge viden om kundens tidligere adfærd på ens site, og tidligere køb. Derved kan man opnå mersalg.

For mange kan kun det basale

Analysen opdeler de danske e-handelsvirksomheder i fire kategorier:

• De basale, der kun tilbyder kunderne en simpel købsoplevelse. De udgør 11 pct. af det totale antal danske e-handels-virksomheder. Her findes mange af de små og nystartede e-butikker.

• De ambitiøse. De har bedre styr på logistikken på basis af automatiske systemer. Derimod kniber stadig med bekvemmeligheden – kundeoplevelsen er forskellig afhængig om, man tilgår sitet med pc, tablet eller smartphone. De ambitiøse udgør 42 pct. af de danske e-handelsvirksomheder. Et godt eksempel er BS Camping, der sælger camping udstyr i Norden for 3 mio. kr.

• De avancerede har en høj troværdighed, mange muligheder for kundedialog, men de mangler stadig relevansen – evnen til at tilbyde kunderne, hvad de gerne vil have udover det, som de rent faktisk køber. De avancerede udgør 28 pct. af de danske e-handelsvirksomheder. Et godt eksempel på en avanceret webvirksomhed er Jysk

• De sublime – 20 pct. af alle danske e-handelsvirksomeheder – de står sig godt på alle områder, både troværdihed, kundedialog, bekvemmelig og relevans, evnen til at tilbyde kunden det hun ønsker sig. Et godt eksempel på en subblim e-handelsvirksomhed er vvs-grossisten Brødrene A.O. Johansen

For mange e-handelsvirksomheder – især dem, der også i forvejen har fysiske butikker, handler det også om at kunne kombinere de fysiske butikker og net butikker, så de supplerer hinanden. F. eks. ved, at man kan hente net købte varer i en kædes fysiske butikker.


Hold dig opdateret med RetailNews

Kommentarer

Morten Atke Nüchel
Jeg tror problemet ligger delvis i at det koster en del tid og resurser at kører effektiv e-commerce. Det er ofte store virksomheder som JYSK eller A. O Johansen man læser om. Ofte er det de små og mellemstore virksomheder der har det svært med e-commerce.

Jeg har skrevet lidt om det på min bog www.rebootretail.dk men generelt skal der et andet mindset til hos SMV webshops.

Man skal turde at satse helhjertet på e-commerce og tage de nødvendige investeringer der skal til for at få succes online

Platform og rådgivning er naurligvis også en væsentlig del af mixet.

Morten Atke Nüchel
COO SUMOstudio

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Racercykler til halv million stjålet gennem hul i taget

Fra nul til 15.000 biler på en uge

Nylanceret bil-portal er kommet godt fra start og tager konkurrencen op med branchens etablerede kræfter.

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Landmad lukker to butikker

Franchisetager opgiver Landmad og vil stedet åbne to caféer.

Ikea København får endeligt grønt lys til city-varehus

Forbrugernes humør i top - men pengene bliver i lommen

FAKTA: 1452 anmeldte et gaderøveri i 2016

Bestseller i partnerskab med internetgiganten Zalando

Brexit kan knuse dansk milliardeksport til Storbritannien

Insekter blev ingen succes i Irma

- Jeg tror ikke på, at insekter kommer til at spille en rolle i danskernes måltider, lyder det fra Coop-direktør.

Københavnske gaderøvere får betydelig rabat på straf

16-årig dreng tvunget til at begå røverier mod supermarkeder og udlevere udbyttet til gruppen.

Tilfredse medarbejdere tjener flere penge til virksomheden

Festivalgæster gider ikke længere Roskilde by

De handlende i Roskilde har ifølge byens handelsstandformand generelt en lavere omsætning i festivalugen end normalt.

Danske netbutikker mister millioner til svindlere

Over halvdelen af de danske netbutikker er i 2017 blevet udsat for svindel.

Digitalt lykkehjul er lykken for Jysk

Her er vinderen af international Ilva-konkurrence

Den danske møbelkæde har uddelt sin designpris for 5. år i træk.

Sådan undgår du at ansætte illegal arbejdskraft

Få succes med nethandel – byg dine kundeforhold op omkring data

Fire gode råd til at bruge data til at opbygge gode kunderelationer.

Priserne rasler ned på personlig plejeprodukter

1

En jobannonce af de større: Netto søger 900 nye kolleger

Dansk Supermarked offentliggør nu, hvor de første 10 nye butikker kommer til at ligge efter overtagelsen af en række Kiwi-butikker.

1

Dansk Supermarked køber 80 pct. af Skagenfood

Skagenfood leverer fisk og måltidskasser til 19.000 danskere.

Ikea snyder offentligheden: Er allerede startet med tredjepartssalg

Og det er med nettets helt store handelsgigant.

10 nye virksomheder ryger i Forbrugerklagenævnets gabestok

Blandt andre ballonflyver, iglo-telt-sælger og en sælger af en døende hund er røget på statens skammeliste.

Nu kan kunderne betale med Dankort på mobilen fra "låst skærm"

Stadigt flere bliver lønmodtagere i Danmark

OVERBLIK: Kvinde postede billede af blotter på Facebook

Pensionskasser: Mange kan ikke opspare 50.000 kroner mere

De små og mellemstore virksomheder ryster krisen af sig

IKEA vil reducere sit madspild med 50 procent

1

Matas: Topchef sælger aktier for 3,36 mio. kr.

Spar donerer over en million til lokale projekter

FAKTA: Her er de produkter der er testet for farlig kemi

Esbjerg vil bygge højhuse med 15 etager i bymidten

Konkurskarantæne til Tiger-leverandør

Optimismen bider sig fast hos virksomhedsejere i Vendsyssel

Halvandet års fængsel for cigaretrøveri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi støtter de Danske Hospitals Klovne

Første spadestik på multihal i Bjerringbro

Ståljalousi skaber tryghed hos avXperten

Ny aftale med Tyskland vil påvirke spotpriserne på el

Rejsegilde på ny hal til efterskole

Endnu en kapacitet hos Shark & Co.

Har du brug for en holder til en brochure, til et menukort eller til noget helt tredje?

Hosta gearer op med tocifret millioninvestering, fokus på partnerskaber og Toyota-kvalitet

Tid til forårsrengøring på computeren? Sådan gør du

Nye, gamle bilbrands til Shark & Co.

Vi er for dårlige til at genbruge computere og mobiler 

Stop for tilskud til hulmursisolering - hvad så nu?

Invitation til Rådgiverdag

JYSK og SSI SCHÄFER fortsætter det succesfulde partnerskab

Årets PALOMAT® forhandler øger salget med 82% i Belgien

Mindre energiforbrug og bedre indeklima i svinestalde

Få styr på detaljerne med parykhoveder

Leasing på gule plader – få en lavere beskatning og leasingydelse!

Skal en af vinderne komme fra jer?

CO2 neutralt website

Ny moderne multihal indviet i Syddjurs

Indisk distributør søger fødevarer og børneprodukter

Nyt forretningspartnerskab med fokus på vækst i Viborg

KlubOffice fra DBU hos Bellevuehallerne

Brøndsholm har ideelle prissystemer til gode priser

Send til en kollega

0.21