Bliv bedre til E-handel - Det skal du kunne

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Kun en femtedel af de danske e-handelsvirksomheder er dygtige – resten mangler meget endnu, viser ny analyse. Her kan du læse, hvad de mangler og hvad de skal have styr på.

Det lyder nemt at sætte en webshop op, men i praksis er det krævende – it-mæssigt, kapitalmæssigt og personalemæssigt, hvis man skal være en succesfuld e-handler.

Man skal have en e-handelsplatform, der ikke senere bliver en flaskehals for øget forretningsomfang.

Man have et CRM-system – Customer Relations Management – der holder styr på kundekontakter og kunderelationer.
Man skal have en CMS-kapacitet – et system, der styrer indholdet. Platformen skal være forbundet til ens økonomisystem.
Der skal styr på betalingssystemerne, og der kan være brug for særlige systemer til at være aktiv på sociale medier.
Kapitalmæssigt er det krævene, fordi e-handel kræver betydelige investeringer i IT og logistik.

Personalemæssigt er de vigtigt at finde folk, de har kompetencer på de ovenævnte IT-områder, og de hænger ikke på træerne.

Læs også: E-handel: For meget kreativitet og for lidt teknik på uddannelser

Disse forhindringer kan være en del af forklaringen på, at danske e-handelsvirksomheder langt fra udnytter deres potentiale, som det fremgår af en ny omfattende analyse af branchen, som Erhvervsstyrelsen har foretaget.

For at være konkurrencedygtig skal man bl.a. have styr på data og bruge dem aktivt, så man kan tilbyde kunderne det de mest efterspørger.
Man skal lave nyhedsbreve til kundebasen – det gør kun 36 pct. af de danske e-handelsvirksomheder.
Man skal også kunne foreslå kunderne supplerende varer i forhold til, hvad de normalt køber – det gør kun 21 pct. af de danske e-handels-virksomheder.

Fire nødvendige styrker

For slå igennem overfor kunder er det nødvendigt at stå stærkt på fire områder:

• Mans skal være troværdig – dvs. holde, hvad man love på nettet og levere varen til aftalt tid. Det kræver logistik og lagerstyring

Læs også: E-handlen og den fysiske handel smelter sammen

• Man skal give kunderne mulighed for dialog, via e-mail, chat, telefon eller på anden vis, så de kan føle sig trygge, før, under og efter købet.

• Det skal være bekvemt at foretage en handel uanset om, man gør det via PC, tablet eller smartphone.

• Man skal gøre e-handel relevant for kunden ved at bruge viden om kundens tidligere adfærd på ens site, og tidligere køb. Derved kan man opnå mersalg.

For mange kan kun det basale

Analysen opdeler de danske e-handelsvirksomheder i fire kategorier:

• De basale, der kun tilbyder kunderne en simpel købsoplevelse. De udgør 11 pct. af det totale antal danske e-handels-virksomheder. Her findes mange af de små og nystartede e-butikker.

• De ambitiøse. De har bedre styr på logistikken på basis af automatiske systemer. Derimod kniber stadig med bekvemmeligheden – kundeoplevelsen er forskellig afhængig om, man tilgår sitet med pc, tablet eller smartphone. De ambitiøse udgør 42 pct. af de danske e-handelsvirksomheder. Et godt eksempel er BS Camping, der sælger camping udstyr i Norden for 3 mio. kr.

• De avancerede har en høj troværdighed, mange muligheder for kundedialog, men de mangler stadig relevansen – evnen til at tilbyde kunderne, hvad de gerne vil have udover det, som de rent faktisk køber. De avancerede udgør 28 pct. af de danske e-handelsvirksomheder. Et godt eksempel på en avanceret webvirksomhed er Jysk

• De sublime – 20 pct. af alle danske e-handelsvirksomeheder – de står sig godt på alle områder, både troværdihed, kundedialog, bekvemmelig og relevans, evnen til at tilbyde kunden det hun ønsker sig. Et godt eksempel på en subblim e-handelsvirksomhed er vvs-grossisten Brødrene A.O. Johansen

For mange e-handelsvirksomheder – især dem, der også i forvejen har fysiske butikker, handler det også om at kunne kombinere de fysiske butikker og net butikker, så de supplerer hinanden. F. eks. ved, at man kan hente net købte varer i en kædes fysiske butikker.


Hold dig opdateret med RetailNews

Kommentarer

Morten Atke Nüchel
Jeg tror problemet ligger delvis i at det koster en del tid og resurser at kører effektiv e-commerce. Det er ofte store virksomheder som JYSK eller A. O Johansen man læser om. Ofte er det de små og mellemstore virksomheder der har det svært med e-commerce.

Jeg har skrevet lidt om det på min bog www.rebootretail.dk men generelt skal der et andet mindset til hos SMV webshops.

Man skal turde at satse helhjertet på e-commerce og tage de nødvendige investeringer der skal til for at få succes online

Platform og rådgivning er naurligvis også en væsentlig del af mixet.

Morten Atke Nüchel
COO SUMOstudio

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Forbrugerstyrelsen mistænker ulovlige prisaftaler i supermarkeder

Dansk Supermarked hårdt ramt af grøntsagsmangel

- Det er den værste mangelsituation i de seneste 25 år, siger erfaren indkøber.

Store planer for Fisketorvet

Det københavnske shoppingcenter skal åbnes op til omverden.

Telia har travlt med at købe TDC

Telia arbejder på en lynkøb, inden Danmarks største telekoncern kan købe sig ind i Sverige.

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Black friday tager en større del af danskernes juleindkøb

HK Handel afviser Dansk Supermarkeds påstande

Auktionshuset Lauritz nedskriver og aktien styrtdykker

Verdens største varehuskæder vokser trods økonomisk afmatning

Den globale detailhandel kæmper for at sætte gang i forbruget

Navne: Carsten Dalsgaard udnævnt til regionschef i Plantorama

1

Føtex søgte drenge til elektronik og piger til parfume

Føtex-chef beklager.

Danskerne køber stjålne varer for milliarder uden at vide det

Tøj og plejeprodukter indtager en overraskende førsteplads over hælede varer.

HK-formand opfordrer til boykot af Netto om natten

- Så længe man som virksomhed ikke vil give ordentlig løn og arbejdsvilkår, så synes vi ikke man som forbruger skal benytte sig af den mulighed, siger formand for HK region hovedstaden.

Supermarkedsgiganter har 3.500 ansat med tilskud

HK Handel kræver indgreb.

1

Protester mod lysende reklamesøjler på Strøget

Selv de handlende ønsker ikke reklamerne, som kaldes "lysforurening".

Mange små virksomheder bruger "køkkenbords-revisorer".

Jysk ikke længere en af verdens 250 største butikskæder

To danske virksomheder er dog stadig på listen.

Dansk Supermarked: HK løber fra sit ansvar med kritik af supermarkedskæder

Danskerne har den tredjelaveste arbejdstid i EU

Københavns Lufthavn bliver landets næststørste shoppingcenter

To nye byggerier til samlet 1,2 mia. kr. gør lufthavnen størst i Storkøbenhavn.

Hackerangreb: Virksomhedens filer blev til hvide spøgelser

Et udenlandsk crypto-angreb kunne have kostet virksomheden dyrt. Alle filer blev krypteret og hackerne krævede løsepenge.

Hvornår bliver slikpriser mistænkelige?

Nemlig.com afviser salgsrygter

- Det er en regulær forkert historie, som overhovedet ikke har noget på sig, siger stifter.

Dansk smykkeeventyr rykker til Mellemøsten

Amazing Jewelry åbner butikker i en række lande i Mellemøsten sammen med lokale partnere.

4,7 milliarder til erhvervsfremme forsvinder i bureaukrati

Slikbaron får fem års fængsel for svindel

Løkke åbner for frihandelsaftale med Storbritannien

2

Coop tjener millioner på aftale med parkeringsselskab

Internet-tøjgigant rundede milliard-milepæl i fjerde kvartal

Nu er det slut med tidsbegrænsning på nej tak til reklamer

Onlineportal for nye biler får tilført ny kapital i millionklassen

Udsigt til flertal for boksbutikker

Hårdt år for butikker hvis der skrues ned for forbruget

Verdensøkonomien må nøjes med lille vækst

Virksomheder boltrer sig i illegal arbejdskraft

Banker holder igen over for iværksættere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi gør PR drømme til virkelighed :)

Landmanden får billigere brændsel og øget dyrevelfærd!

Refurb.dk udvider med flere genbrugte apple produkter

Bestil tryksager on line.og spar mange penge

Prøv at se...

Babyprodukter til Storbritannien

Bestil tryksager on line.og spar mange penge

Digital is

Chokolade x 10

Dansk Halbyggeri opfører ny butik til IDEmøbler

Skal Danmark sætte sit aftryk på CSR i landbruget?

Billy regnskabsprogram tilbyder en komplet års- og skatterapport

Stor vækst i brugte computere i årets julehandel

Nyt år

Gymnasium styrker grøn profil med varmepumper

Spar mange penge ved at handle tryksager til kontoret on line.

Yale Doorman er registreret hos Forsikring & Pension

Smagfuld og proteinrig kylling i den sunde salatbar.

Nye valideringsregler i GS1Trade Sync hjælper leverandører med at overholde EU regulativ 1169

Særlig software gør tablets tilgængelige

Bygholm Maskinsnedkeri, www.bygholmmaskinsnedkeri.dk i Horsens

Ny 'gammel' Key Account Manager er startet i Kalu

RFID: Mirakelkur eller spild af tid?

Kronborg Sikring en del af et spændende byggeprojekt - Royal Arena

Bygholm Maskinsnedkeri, www.bygholmmaskinsnedkeri.dk i Horsens

Send til en kollega

0.292