Bliv bedre til E-handel - Det skal du kunne

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Kun en femtedel af de danske e-handelsvirksomheder er dygtige – resten mangler meget endnu, viser ny analyse. Her kan du læse, hvad de mangler og hvad de skal have styr på.

Det lyder nemt at sætte en webshop op, men i praksis er det krævende – it-mæssigt, kapitalmæssigt og personalemæssigt, hvis man skal være en succesfuld e-handler.

Man skal have en e-handelsplatform, der ikke senere bliver en flaskehals for øget forretningsomfang.

Man have et CRM-system – Customer Relations Management – der holder styr på kundekontakter og kunderelationer.
Man skal have en CMS-kapacitet – et system, der styrer indholdet. Platformen skal være forbundet til ens økonomisystem.
Der skal styr på betalingssystemerne, og der kan være brug for særlige systemer til at være aktiv på sociale medier.
Kapitalmæssigt er det krævene, fordi e-handel kræver betydelige investeringer i IT og logistik.

Personalemæssigt er de vigtigt at finde folk, de har kompetencer på de ovenævnte IT-områder, og de hænger ikke på træerne.

Læs også: Markedsføring: Sats på netsalg til ældre

Disse forhindringer kan være en del af forklaringen på, at danske e-handelsvirksomheder langt fra udnytter deres potentiale, som det fremgår af en ny omfattende analyse af branchen, som Erhvervsstyrelsen har foretaget.

For at være konkurrencedygtig skal man bl.a. have styr på data og bruge dem aktivt, så man kan tilbyde kunderne det de mest efterspørger.
Man skal lave nyhedsbreve til kundebasen – det gør kun 36 pct. af de danske e-handelsvirksomheder.
Man skal også kunne foreslå kunderne supplerende varer i forhold til, hvad de normalt køber – det gør kun 21 pct. af de danske e-handels-virksomheder.

Fire nødvendige styrker

For slå igennem overfor kunder er det nødvendigt at stå stærkt på fire områder:

• Mans skal være troværdig – dvs. holde, hvad man love på nettet og levere varen til aftalt tid. Det kræver logistik og lagerstyring

Læs også: Skuffene detailsalg presses af udenlandsk netsalg

• Man skal give kunderne mulighed for dialog, via e-mail, chat, telefon eller på anden vis, så de kan føle sig trygge, før, under og efter købet.

• Det skal være bekvemt at foretage en handel uanset om, man gør det via PC, tablet eller smartphone.

• Man skal gøre e-handel relevant for kunden ved at bruge viden om kundens tidligere adfærd på ens site, og tidligere køb. Derved kan man opnå mersalg.

For mange kan kun det basale

Analysen opdeler de danske e-handelsvirksomheder i fire kategorier:

• De basale, der kun tilbyder kunderne en simpel købsoplevelse. De udgør 11 pct. af det totale antal danske e-handels-virksomheder. Her findes mange af de små og nystartede e-butikker.

• De ambitiøse. De har bedre styr på logistikken på basis af automatiske systemer. Derimod kniber stadig med bekvemmeligheden – kundeoplevelsen er forskellig afhængig om, man tilgår sitet med pc, tablet eller smartphone. De ambitiøse udgør 42 pct. af de danske e-handelsvirksomheder. Et godt eksempel er BS Camping, der sælger camping udstyr i Norden for 3 mio. kr.

• De avancerede har en høj troværdighed, mange muligheder for kundedialog, men de mangler stadig relevansen – evnen til at tilbyde kunderne, hvad de gerne vil have udover det, som de rent faktisk køber. De avancerede udgør 28 pct. af de danske e-handelsvirksomheder. Et godt eksempel på en avanceret webvirksomhed er Jysk

• De sublime – 20 pct. af alle danske e-handelsvirksomeheder – de står sig godt på alle områder, både troværdihed, kundedialog, bekvemmelig og relevans, evnen til at tilbyde kunden det hun ønsker sig. Et godt eksempel på en subblim e-handelsvirksomhed er vvs-grossisten Brødrene A.O. Johansen

For mange e-handelsvirksomheder – især dem, der også i forvejen har fysiske butikker, handler det også om at kunne kombinere de fysiske butikker og net butikker, så de supplerer hinanden. F. eks. ved, at man kan hente net købte varer i en kædes fysiske butikker.


Hold dig opdateret med RetailNews

Kommentarer

Morten Atke Nüchel
Jeg tror problemet ligger delvis i at det koster en del tid og resurser at kører effektiv e-commerce. Det er ofte store virksomheder som JYSK eller A. O Johansen man læser om. Ofte er det de små og mellemstore virksomheder der har det svært med e-commerce.

Jeg har skrevet lidt om det på min bog www.rebootretail.dk men generelt skal der et andet mindset til hos SMV webshops.

Man skal turde at satse helhjertet på e-commerce og tage de nødvendige investeringer der skal til for at få succes online

Platform og rådgivning er naurligvis også en væsentlig del af mixet.

Morten Atke Nüchel
COO SUMOstudio

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

SuperBrugsen anklager Coop for underskud

SuperBrugsen i Faaborg har netop offentliggjort et overraskende underskud på næsten en million. Formand kalder Coops direktør Peter Høgsted for årets taber.

1

Skaber forargelse: Broen sælger sine parkeringspladser

DM i Skills 2019 rykker til Sjælland

Kvik øger overskud med 30 procent

Det danske køkkenfirma Kvik lander for andet år i træk et rekordregnskab. Planlægger 12 nye butikker i år.

Dansk Supermarked beskyldes for at udnytte flygtninge

Ny dokumentar retter anklage mod danske virksomheders praktikforløb.

OVERBLIK: PostNords krise handler om milliarder

Afklaring på PostNord-krise ventes først til sommer

PostNord har brug for 2,3 milliarder kroner fra ejerne. Kristian Jensen forventer først løsning til sommer.

Danskerne er tossede med at købe genbrug på nettet

Halvdelen af danskerne vil gerne være iværksættere

It-kriminelle kræver løsepenge for at genåbne filer

1

Urmager udvist for vold mod tyv

50-årig urmager er idømt fængsel og udvisning fra Danmark efter håndgemæng med en tyv.

Nets er klar med første version af mobilt dankort

Rekordvækst for hoteller og restauranter flader ud

Mand slog 15-årig udklædt som Bilka-maskot

- Er der mon en rigtig mand inde i dragten?, sagde manden, da han gav den 15-årige en mavepuster.

Nemligs salg er steget med 30 pct.

Virksomheden, der stadig giver underskud, ruster sig til kamp på dagligvaremarkedet.

Forbrugsvækst i Europa for tredje år i træk

Professor: Det er ikke værd at investere i krydstogts-turisme

Coca-Cola satser på sukkerfri drikke

Salget af colaer er faldet, så nu kigger virksomheden mod sundere alternativer.

EU-krav om bedre vilkår for nethandel

Europæiske netbutikker skal pålægges at sælge deres varer på tværs af EU til de samme priser.

Investorer labber McDonald's-aktier i sig efter regnskab

Bloggere på sociale medier skal oplyse om reklamer

Selvstændig om dagpengeregler: Det er en klar forbedring

Minister: Selvstændige har brug for nye dagpengeregler

Tidligere Coop-chef skal være direktør for Meny

Dansk Supermarked Group lægger tal for madspild åbent frem

Butiksbestyrer i vestjysk turistby: Ærgerligt, at mange lukker om søndagen

Tøjkøbere sørger for fortsat stigning i detailsalget

Bilka vil også være genbrugsstation for elektronik

Politi: Skattevæsen snydt for 60 millioner i sodavandssag

Danmarks ældste indkøbscenter lander rekordresultat

Digitale spil skaffer vækst til Lego-konkurrenten Hasbro

Metro dømt for at tilbageholde fusionsoplysninger

Ledende medarbejdere strømmer ud fra Tiger

Livlig handel på tværs af Øresund

VVS Eksperten flytter i Holbæk

Vi skrotter brugbar elektronik for mange millioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ubro SystemPac på Interpack 2017

Dobbelt metalfiltre til storkøkkener

JEROS A/S på Interpack 2017

Pakketape

Nyt, prisbelønnet linoleumsgulv genbruger knuste kakaoskaller

Bliv inspireret. Netværk. Bliv engagereret og få mere viden .

PALOMAT®-succes på LogiMAT

EnergiØkonomi nyhedsbrev april 2017

Filtermedie til meget fint processtøv

STOP annoncespild!

Er der virkelig brug for mere stamdatakvalitet?

Konsulent: Ansat eller selvstændig - hvilke regler gælder?

Ny stilling som Account Manager i pr tradings afdeling for Brands

Ny stilling som Account Manager i pr tradings afdeling for Brands

Det er nu, du skal satse på videoindhold på Facebook

Korrekte stamdata og donationer går hånd i hånd hos Orkla Confectionery & Snacks Danmark

Stort udvalg af følgeseddellommer

Vækst-virksomhed flytter til stor grund

GTS-institutter udvikler ny droneteknologi

Danske virksomheder er udfordret digitalt

Landmanden får nemmere hverdag med nyt hybridanlæg!

Korrekte stamdata og donationer går hånd i hånd hos Orkla Confectionery & S...

Forflytninger udover det sædvanlige

Vi leverer lynlåsposer til RIGTIG gode priser

Korrekte stamdata og donationer går hånd i hånd hos Orkla Confectionery & S...

Send til en kollega

0.215