Bliv bedre til E-handel - Det skal du kunne

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Kun en femtedel af de danske e-handelsvirksomheder er dygtige – resten mangler meget endnu, viser ny analyse. Her kan du læse, hvad de mangler og hvad de skal have styr på.

Det lyder nemt at sætte en webshop op, men i praksis er det krævende – it-mæssigt, kapitalmæssigt og personalemæssigt, hvis man skal være en succesfuld e-handler.

Man skal have en e-handelsplatform, der ikke senere bliver en flaskehals for øget forretningsomfang.

Man have et CRM-system – Customer Relations Management – der holder styr på kundekontakter og kunderelationer.
Man skal have en CMS-kapacitet – et system, der styrer indholdet. Platformen skal være forbundet til ens økonomisystem.
Der skal styr på betalingssystemerne, og der kan være brug for særlige systemer til at være aktiv på sociale medier.
Kapitalmæssigt er det krævene, fordi e-handel kræver betydelige investeringer i IT og logistik.

Personalemæssigt er de vigtigt at finde folk, de har kompetencer på de ovenævnte IT-områder, og de hænger ikke på træerne.

Læs også: E-handlen og den fysiske handel smelter sammen

Disse forhindringer kan være en del af forklaringen på, at danske e-handelsvirksomheder langt fra udnytter deres potentiale, som det fremgår af en ny omfattende analyse af branchen, som Erhvervsstyrelsen har foretaget.

For at være konkurrencedygtig skal man bl.a. have styr på data og bruge dem aktivt, så man kan tilbyde kunderne det de mest efterspørger.
Man skal lave nyhedsbreve til kundebasen – det gør kun 36 pct. af de danske e-handelsvirksomheder.
Man skal også kunne foreslå kunderne supplerende varer i forhold til, hvad de normalt køber – det gør kun 21 pct. af de danske e-handels-virksomheder.

Fire nødvendige styrker

For slå igennem overfor kunder er det nødvendigt at stå stærkt på fire områder:

• Mans skal være troværdig – dvs. holde, hvad man love på nettet og levere varen til aftalt tid. Det kræver logistik og lagerstyring

Læs også: Overenskomstforhandlingerne på HK-området er gået i hårdknude

• Man skal give kunderne mulighed for dialog, via e-mail, chat, telefon eller på anden vis, så de kan føle sig trygge, før, under og efter købet.

• Det skal være bekvemt at foretage en handel uanset om, man gør det via PC, tablet eller smartphone.

• Man skal gøre e-handel relevant for kunden ved at bruge viden om kundens tidligere adfærd på ens site, og tidligere køb. Derved kan man opnå mersalg.

For mange kan kun det basale

Analysen opdeler de danske e-handelsvirksomheder i fire kategorier:

• De basale, der kun tilbyder kunderne en simpel købsoplevelse. De udgør 11 pct. af det totale antal danske e-handels-virksomheder. Her findes mange af de små og nystartede e-butikker.

• De ambitiøse. De har bedre styr på logistikken på basis af automatiske systemer. Derimod kniber stadig med bekvemmeligheden – kundeoplevelsen er forskellig afhængig om, man tilgår sitet med pc, tablet eller smartphone. De ambitiøse udgør 42 pct. af de danske e-handelsvirksomheder. Et godt eksempel er BS Camping, der sælger camping udstyr i Norden for 3 mio. kr.

• De avancerede har en høj troværdighed, mange muligheder for kundedialog, men de mangler stadig relevansen – evnen til at tilbyde kunderne, hvad de gerne vil have udover det, som de rent faktisk køber. De avancerede udgør 28 pct. af de danske e-handelsvirksomheder. Et godt eksempel på en avanceret webvirksomhed er Jysk

• De sublime – 20 pct. af alle danske e-handelsvirksomeheder – de står sig godt på alle områder, både troværdihed, kundedialog, bekvemmelig og relevans, evnen til at tilbyde kunden det hun ønsker sig. Et godt eksempel på en subblim e-handelsvirksomhed er vvs-grossisten Brødrene A.O. Johansen

For mange e-handelsvirksomheder – især dem, der også i forvejen har fysiske butikker, handler det også om at kunne kombinere de fysiske butikker og net butikker, så de supplerer hinanden. F. eks. ved, at man kan hente net købte varer i en kædes fysiske butikker.


Hold dig opdateret med RetailNews

Kommentarer

Morten Atke Nüchel
Jeg tror problemet ligger delvis i at det koster en del tid og resurser at kører effektiv e-commerce. Det er ofte store virksomheder som JYSK eller A. O Johansen man læser om. Ofte er det de små og mellemstore virksomheder der har det svært med e-commerce.

Jeg har skrevet lidt om det på min bog www.rebootretail.dk men generelt skal der et andet mindset til hos SMV webshops.

Man skal turde at satse helhjertet på e-commerce og tage de nødvendige investeringer der skal til for at få succes online

Platform og rådgivning er naurligvis også en væsentlig del af mixet.

Morten Atke Nüchel
COO SUMOstudio

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Lokal burger-diner forhandler med Kvickly om flere restauranter

Vigo indfører strakslevering

Rema 1000s deleøkonomiske leveringstjeneste Vigo tilbyder nu levering inden for et par timer.

Tyske regler spænder ben for nye grænsebutikker

Ny analyse sætter stopper for Føtex-flytning i Hobro

En flytning vil skade butikslivet i centrum, lyder konklusionen.

Forbrugerrådet advarer mod prisportaler

Der er mange faldgruber, når man skal sammenligne priser, og ikke alle portaler er uafhængige.

Udenlandske modegiganter spænder ben for danske netbutikker

FDIH mener, at vi går imod færre, men større spillere på markedet.

Kirker mister indflydelse i byggesager med ny planlov

Nye regler ville have fjernet kirkens indflydelse i sag om storcenter i Holstebro.

WEEE – der er milliarder gemt i dansk elektronik

Alene guldindholdet i dansk elektronikaffald anslås at have en værdi på 400 mio. kr.

Virksomheders reklamer optræder i YouTube-klip fra IS

Fly brager ind i indkøbscenter i Melbourne og dræber fem

Dyrup i samarbejde med Idemøbler og Ilva

Kunderne tænker maling og møbler sammen, så nu gør kæderne det samme.

Cloetta køber bland-selv-slik for en kvart milliard kroner

Overenskomstforhandlingerne på HK-området er gået i hårdknude

Betaling for arbejde på skæve tider er en knast i forhandlingerne på HK-området, der omfatter 186.000 medarbejdere.

Danmark er foregangsland på bekæmpelse af madspild

Vi får medieopmærksomhed over hele verden for initiativer mod madspild.

1

Københavns Byret straffer TDC for ulovlig telemarketing

En halv million små virksomheder får lettere ved at bruge NemID

Fremover kan virksomhedsejere nøjes med ét nøglekort, når de bruger NemID til digital indberetning.

Økologi steg med 30 pct. i 2016

Ikea trækker kvindefri brochure tilbage i Israel

Organisationer: Nye regler for Svanemærket skader regnskov

Forbrugervagthund stopper ulovlig indsamling af data

Flertal accepterer ikke alkohol i arbejdstiden

Bare 12 procent synes, at det er acceptabelt med én enkelt genstand.

Ugens grin: Let tjente penge

Ny containerbutik skifter ejer hver uge

I Kalundborg forsøger man sig med 150 kvm containerlokaler, der skal huse nye butikker hver uge.

Havecenter konkurs i Bregninge

KFI: Købmænd går glip af væksten på måltidsmarkedet

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Professor: Posten skal på finansloven for at overleve

Borgmester: Urimeligt at kirken kan blokere byudvikling

Arbejdet fylder for meget: Kvinder slæber problemer med hjem

Trumps skattemur kan udløse virksomhedsflugt fra Danmark

Mange jobs er forbudt for muslimer

Røvere kastede syre i hovedet på ansat i supermarked

Handelsansattes overenskomster forhandles i weekenden

Kæmpe forskel i kassekredit rente hos små og store virksomheder

Slut med Enghavecentret i Holstebro - hele projektet er droppet

1

Politikere er chokerede over dyb økonomisk krise i PostNord

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Konference om forsynings sektoren i Danmark

"Stop stregkoderne"

Ressourcepersoner kan forbedre arbejdsmiljøet

Precoating forlænger filtrets levetid

Bygholm Maskinsnedkeri i Horsens, www.bygholmmaskinsnedkeri.dk

Forbo Siegling Danmark A/S vi har lavet et helt unikt tilbud til nye kunder,

Konference om "Organisering, effektivitet og regulering i forsynings-sektoren"

Fagmanden er en del af filterløsningen

Bo & Aktivitet, Aabenrå

Teknologi giver svømmehaller uden klordampe

Konference om "Organisering, effektivitet og regulering i forsynings-sektoren"

Natarbejde

Græs

EnergiØkonomi giver flere ordrer til installatøren!

Konference om "Organisering, effektivitet og regulering i forsynings-sektoren"

Bedre filtervalg gav kæmpe besparelser

Brug de sociale medier i markedsføringen

Stor fremgang for miljøvenlig betonleverandør

Ny forfradåse afløser Schneider Electrics blå LK-klassiker som udgår

EnergiØkonomi nyhedsbrev februar 2017

Invitation til Inspirationsdag

Konference om "Organisering, effektivitet og regulering i forsynings-sektor...

Simas har leveret kæmpeordre til Sydamerika

Fra Holstebro til Hornslet – fagets medalje til EL:CONs første elektrikerlæ...

"Gratis" og fri opdatering til Dankost Pro

Send til en kollega

0.226