23948sdkhjf

Måltidskasser: Flere køber sig til ekstra tid og god samvittighed

I Norge og Sverige er salget af måltidskasser større end e-handlen med dagligvarer.
Det er populært som aldrig før, at andre bestemmer, hvad du spiser til aftensmad i hverdagen.

Fem landsdækkende leverandører melder alle om stærkt stigende salg af måltidskasser med alt til et dagligt måltid, fortæller DR Nordjylland. Én af dem, der køber, er Anne Bach Poulsen fra Aalborg.

- Det endte tit med at blive spaghetti og kødsovs og lasagne, siger hun om tiden før måltidskassen.

Kreativiteten daler i ulvetimen hjemme hos Anne Bach Poulsen i Aalborg. Hun og hendes mand arbejder begge og med to små børn kan planlægning af aftensmad blive opslidende. Derfor har de fået måltidskasse i halvandet år.

- Det betyder rigtig meget i hverdagen, når man kommer hjem med børn, der er trætte, og man egentlig bare har lyst til at slappe af og bruge tiden med dem i stedet for at handle ind, siger hun til DR Nordjylland.

Selv om kunderne ikke kan tjekke æggene eller mærke avocadoen, bliver der købt flere måltidskasser.

Klaus Toft Nørgaard fra firmaet RetNemt mærkede det i 2016, hvor omsætningen steg med godt 70 procent. Det er især børnefamilierne, som ofte handler ind til aftensmaden på den måde.

- De føler sig presset på tid og vil gerne købe sig til hjælp, siger han.

Han har solgt måltidskasser i 11 år, og han tror på, at flere danskere vil købe madplan og måltid i en kasse leveret på dørtrinnet.

- Jeg tror, det kommer til at gå som i Norge og Sverige, hvor salget af måltidskasser er større end e-handlen med dagligvarer, siger han til DR Nordjylland.

Sisse Fagt, som forsker i danskernes kostvaner ved DTU's Fødevareinstitut, mener, at flere køber måltidskasser for at slippe for dårlig samvittighed.

- Vi vil stadig gerne lave mad selv, men vi mangler ofte ideer og tid til at købe ind, siger hun.

Så i stedet for at gøre det allernemmeste, nemlig at købe færdigretter, så køber vi os til mere tid og god samvittighed ved trods alt at lave maden selv - selv om andre har leveret ingredienserne og opskrifterne.

Sisse Fagt påpeger, at succesen for salget af måltidskasserne også skyldes, at der dels er kommet et større udbud, dels at det er blevet nemt at bestille og sende maden - uden at den når at blive dårlig inden modtagelsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25