23948sdkhjf

De dyre skønhedsprodukter skaffer vækst til Matas

På trods af fortsat konkurrence blandt andet fra konkurrenten Normal oplever Matas en mindre salgsvækst.
Selv om Matas stadig oplever intens konkurrence fra rivalen Normal, så kunne detailkæden alligevel præsentere en vækst i salget i tredje kvartal.

Det skyldes især, at kunderne har købt lidt mere ind af produkter i den dyrere ende i sortimentet, viser regnskabet.

Særligt produkter inden for damehudpleje og makeup-produkter har løftet salget.

Matas' indtjening er til gengæld uforandret sammenlignet med samme periode sidste år på 487,5 millioner kroner. Derfor er der stadig tegn på, at selskabet oplever stigende konkurrence.

Det er især rivalen Normal, som har en række skønhedsprodukter i sit varesortiment, og som har haft travlt med at åbne butikker rundt i landet, der har presset priskonkurrencen.

I Normals seneste årsregnskab havde selskabet en omsætning på 77.263 millioner kroner fra 21.647 millioner kroner året forinden.

Normal importerer sine varer uden om de danske grossister og kan derfor sælge en del af sortimentet billigere end konkurrenterne.

Kunderne kan spare op til 60 procent på varerne i Normal, hvorfor flere og flere vælger at handle deres dagligdagsprodukter der.

Og det er især kategorien af dagligdagsprodukter til personlig pleje hos Matas – kaldet "mass beauty", der er blevet ramt af den hårde konkurrence.

Men også denne kategori viser en smule fremgang i tredje kvartal og er vokset med 0,4 pct. Især makeup-tilbehør har bidraget positivt til væksten.

Matas oplevede en vækst i salget på 1,3 procent, når der måles på omsætningen i butikker, der har været åbne i mindst et år.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111