23948sdkhjf

Profil Optik skal betale bøde for at vildlede forbrugerne

Optikerkæden Profil Optik betaler en bøde på 140.000 kroner for at vildlede forbrugerne.
I maj 2016 politianmeldte Forbrugerombudsmanden optikerkæden Profil Optik for en udsalgskampagne, hvor det ikke var oplyst tydeligt, hvilke betingelser forbrugerne skulle opfylde for at opnå en lovet rabat.

Kæden havde i januar 2015 på vinduesplakater og i flyers med store typer skrevet ”50 % på masser af stel”, mens der med væsentligt mindre typer og lodret langs med kanten stod: ”Gælder ved køb af komplet brille og kan ikke kombineres med andre tilbud og rabatter”.

Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra en forbruger, som havde set vinduesplakatens budskab om 50 % rabat på stel. Hun blev først opmærksom på betingelserne for at få rabatten, da hun havde valgt brillestellet og skulle til at betale.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, kunne forbrugerne dårligt få øje på og læse betingelsen for at få rabat, når de så plakaten eller flyeren.

Derfor kunne forbrugerne blive vildledt af markedsføringen. Det var årsagen til, at Forbrugerombudsmanden besluttede at politianmelde Profil Optik for overtrædelse af markedsføringslovens § 3, stk. 1 og 2.

- Når forbrugere ser et godt tilbud, så må væsentlige betingelser ikke være skjult i reklamen. I sagen med Profil Optik var betingelsen om køb af glas skrevet på en sådan måde, at forbrugerne dårligt kunne læse dem. Det var vildledende, siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

- Vildledende markedsføring er hverken godt for forbrugerne eller konkurrenterne. Derfor vil jeg fortsat have fokus på virksomhedernes prismarkedsføring, tilføjer hun.

Markedføringslovens § 3, stk. 1 og 2:
”Erhvervsdrivende må ikke anvende vildledende eller urigtige angivelser eller udelade væsentlige informationer, såfremt dette er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre erhvervsdrivendes økonomiske adfærd på markedet.

Stk. 2. Markedsføring som i sit indhold, sin form eller den anvendte fremgangsmåde er vildledende, aggressiv eller udsætter forbrugerne eller erhvervsdrivende for en utilbørlig påvirkning, og som er egnet til mærkbart at forvride disses økonomiske adfærd, er ikke tilladt.”

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.36