23948sdkhjf

Ny parkeringszone i København skubber pladsproblemer længere ud af byen

Store problemer med manglende parkeringspladser er blevet løst i flere områder i København, men trængslen er blot flyttet til andre steder, lyder det fra lokaludvalg.
Den gule betalingszone, som blev indført d. 1. marts 2017, har gjort det nemmere at finde en parkeringsplads til bilen for beboere i Valby, ydre Østerbro og ydre Nørrebro.

- Vi har fået mere plads til beboerne og deres biler, og pendlernes trafik er blevet begrænset i vores område, siger Allan Marouf, som er formand for Østerbro Lokaludvalg, til DR P4 København.

Men Allan Marouf understreger overfor DR P4 København, at problemet med manglende parkeringspladser nu er rykket ud til beboerne i området bag den gule zone, hvor det er gratis at parkere.

Og det samme gør sig gældende i Valby, siger Michael Fjeldsøe, som er formand for Valby Lokaludvalg, til DR P4 København.

- Dem, der bor inde i gul zone, synes, det er en god idé, fordi det har lettet deres hverdag. Men dem, der bor lige udenfor zonen, oplever det som et stort problem.

En af dem, som nu har svært ved at finde en plads, er Svend Aage Linde, som bor nord for betalingszonen på Østerbro.

- Vi har aldrig haft så mange biler her i gaderne på den anden side af zonen. Lige nu er der tæt proppet, så jeg skal typisk gå 400-500 meter for at finde en parkeringsplads, siger Svend Aage Linde til DR P4 København.

Erfaringerne med den nye gule zone overrasker ikke Enhedslistens Morten Kabell, som er borgmester i Teknik- og Miljøudvalget i København.

Han er klar til at tage skridtet videre.

- Jeg synes, at man skal kigge på, hvornår er tiden kommet til, at vi udvider betalingsområdet for parkering i København, siger Morten Kabell til DR P4 København.

Københavns kommune oplyser til DR P4 København, at de regner med at have en foreløbig analyse af effekten af gul zone klar til august 2017.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1